• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Nummer Klantenservice

Direct goed verbonden!

  • Blog
  • Contact
  • KPN
  • Ziggo

Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?

Home / Klantenservice artikelen / Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?

Steeds meer bedrijven maken gebruik van een chatbot als onderdeel van de klantenservice. Ze zijn nog wel telefonisch en per mail bereikbaar, maar veel vragen kan de chatbot afdoen. Het is bij het inzetten van een chatbot wel heel belangrijk dat deze zijn werk goed doet. Een chatbot die niet de gewenste antwoorden geeft wekt namelijk zoveel ergernis dat het systeem uw bedrijf meer kwaad dan goed zal doen. Let er dus op dat de chatbot goed wordt ingericht en een klantvriendelijke manier van benaderen heeft.

Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?

Hoe slim is uw chatbot?

Een slimme chatbot kan u veel werk uit handen nemen. Het is heel belangrijk dat de bot kan doorvragen en verder komt met zijn antwoorden dan wat de openingstijden van de winkel zijn en waar een website bezoeker het adres van uw bedrijf kan vinden. Een goede chatbot vraagt door als een vraag niet duidelijk is zodat uiteindelijk het goede antwoord kan worden gegeven. Zo zou een fysiek persoon het immers ook doen. De klant moet feitelijk het idee hebben dat hij chat met een echt persoon, dan is de kans het grootst dat de persoon die contact zoekt een positieve ervaring heeft.

Zorg voor korte en duidelijke antwoorden

Een chatbot moet kort en bondig antwoorden. Als een bezoeker de vraag stelt hoe hij een pakket kan terugsturen dan wil hij alleen antwoord op die vraag. De bot moet dan niet gaan uitleggen dat de retournering binnen dagen moet gebeuren, in originele verpakking en ongebruikt. Dat weet de klant al en daar zit hij dus niet op te wachten. Allen het retouradres is voldoende, of eventueel de procedure, zoals een retour online aanmelden op de website. Door te focussen op de daadwerkelijke vraag voorkomt u dat de bezoeker zich gaat ergeren en alsnog de telefoon pakt om uw bedrijf te gaan bellen.

Geef de chatbot een naam en gezicht

Hoewel het misschien wat Amerikaans overkomt, is het toch een goed idee om uw chatbot een naam te geven. “Goedemiddag, ik ben Tom, wat kan ik voor u doen?” komt toch net wat sympathieker over dan: Type uw vraag in en sluit af met <enter> . De klant gaat in het eerste geval waarschijnlijk ook persoonlijker reageren met Hallo Tom, ik wil graag weten of jullie artikel xxx ook in maar S hebben. De klantervaring is dan positief en dat draagt natuurlijk bij aan het succes van uw online chatfunctie. Zorg er tot slot altijd voor dat chatgesprekken worden gelogd zodat u ze altijd kunt nalezen, zeker als een klant boos laat weten dat hij door uw chatbot het bos in is gestuurd en geen antwoord op zijn vraag heeft gekregen.

Lees Interacties

Primaire Sidebar

Telefoonnummer zoeken?

Recente Telefoonnummers

  • Post NL Bellen
  • PostNL Klantenservice
  • PostNL Bellen
  • Post NL Contact
  • Post NL Klantenservice

Categorieën

  • Amusementparken
  • Banken
  • Bouwmarkten
  • Cosmetica / verzorging
  • Elektronica
  • Energie
  • Eten&Drinken
  • Geen categorie
  • Hobby
  • Huisdieren
  • Internet provider
  • Luchtvaartmaatschappijen
  • Mode & kleding
  • Opleidingen
  • Organisaties / Verenigingen
  • Overheid
  • Reisbureau’s
  • Sport
  • Supermarkten
  • Telefoon
  • Televisie
  • Vervoer
  • Verzekeringen
  • Warenhuizen
  • Webhosting
  • Webshops
  • Wonen
  • Zorg

Recente artikelen

  • Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer
  • Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?
  • Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?
  • Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?
  • Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Gerelateerde artikelen

Hoe gaat u om met negatieve berichten op sociale media?

Hoe gaat u om met negatieve berichten op sociale media?

Vrijwel ieder bedrijf heeft tegenwoordig een pagina op Facebook of Instagram of een Twitteraccount of misschien wel alle drie. Maar dit maakt het leggen van contact wel erg laagdrempelig. Mensen kunnen anoniem als ze dat willen een bericht plaatsen en daarmee het bedrijf in en kwaad daglicht proberen te zetten. Vaak zijn klachten die op […]

Proactieve klantenservice

Proactieve klantenservice

De klantenservice van uw bedrijf hoeft niet altijd afwachtend te zijn. Een proactieve houding van uw klantenservice kan potentiële afnemers converteren. In deze blogpost bespreken we hoe u proactief aan de slag kunt gaan met uw klantenservice. Waarom proactieve klantenservice? Zelfs als uw reguliere klantenservice zeer goed is, zijn er altijd mogelijkheden om deze uit […]

Hoe regelt u de klantenservice via Twitter?

Hoe regelt u de klantenservice via Twitter?

Steeds meer bedrijven bieden verschillende opties aan hun klanten aan om de klantenservice te benaderen. De huidige jongere generatie is niet meer van het bellen. Velen hebben op hun mobiele telefoon slechts een beperkt aantal belminuten omdat alle contacten via andere kanalen worden gelegd. Denk aan WhatsApp, waar ook mee gebeld kan worden, en diensten […]

Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?

Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?

Een medewerker bij de telefonische klantenservice moet niet alleen de juiste kennis hebben. Hij of zij moet ook een geschikte telefoonstem hebben. Niet iedereen voldoet aan dat criterium. Om te beginnen moet iemand duidelijk en rustig kunnen praten. Als een beller te woord wordt gestaan door iemand die halve woorden inslikt, of gewoon heel snel […]

Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?

Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?

Voor veel dingen geldt dat niet iedereen het kan omdat het een vak is en er bepaalde vaardigheden voor moet hebben. En ja, dat geldt ook voor medewerker klantenservice. Niet iedereen heeft de juiste empathie om klanten op de juiste manier te woord te staan. Dat vraagt inlevingsvermogen, geduld en uiteraard kennis van het bedrijf. […]

Wat verwacht een klant van de klantenservice?

Wat verwacht een klant van de klantenservice?

Als een klant naar uw klantenservice belt, dan zijn de belangrijkste redenen een vraag of een klacht. De beller verwacht in veel gevallen direct een oplossing, maar dat is natuurlijk lang niet altijd mogelijk. Soms moet iets worden uitgezocht, soms moet er informatie elders worden opgevraagd om een goed antwoord op de vraag te kunnen […]

Footer

Klantenservice informatie van:

  • KPN klantenservice

Copyright © 2023 · nummerklantenservice.nl