• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Nummer Klantenservice

Direct goed verbonden!

  • Blog
  • Contact
  • KPN
  • Ziggo

Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?

Home / Klantenservice artikelen / Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?

Steeds meer bedrijven maken gebruik van een chatbot als onderdeel van de klantenservice. Ze zijn nog wel telefonisch en per mail bereikbaar, maar veel vragen kan de chatbot afdoen. Het is bij het inzetten van een chatbot wel heel belangrijk dat deze zijn werk goed doet. Een chatbot die niet de gewenste antwoorden geeft wekt namelijk zoveel ergernis dat het systeem uw bedrijf meer kwaad dan goed zal doen. Let er dus op dat de chatbot goed wordt ingericht en een klantvriendelijke manier van benaderen heeft.

Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?

Hoe slim is uw chatbot?

Een slimme chatbot kan u veel werk uit handen nemen. Het is heel belangrijk dat de bot kan doorvragen en verder komt met zijn antwoorden dan wat de openingstijden van de winkel zijn en waar een website bezoeker het adres van uw bedrijf kan vinden. Een goede chatbot vraagt door als een vraag niet duidelijk is zodat uiteindelijk het goede antwoord kan worden gegeven. Zo zou een fysiek persoon het immers ook doen. De klant moet feitelijk het idee hebben dat hij chat met een echt persoon, dan is de kans het grootst dat de persoon die contact zoekt een positieve ervaring heeft.

Zorg voor korte en duidelijke antwoorden

Een chatbot moet kort en bondig antwoorden. Als een bezoeker de vraag stelt hoe hij een pakket kan terugsturen dan wil hij alleen antwoord op die vraag. De bot moet dan niet gaan uitleggen dat de retournering binnen dagen moet gebeuren, in originele verpakking en ongebruikt. Dat weet de klant al en daar zit hij dus niet op te wachten. Allen het retouradres is voldoende, of eventueel de procedure, zoals een retour online aanmelden op de website. Door te focussen op de daadwerkelijke vraag voorkomt u dat de bezoeker zich gaat ergeren en alsnog de telefoon pakt om uw bedrijf te gaan bellen.

Geef de chatbot een naam en gezicht

Hoewel het misschien wat Amerikaans overkomt, is het toch een goed idee om uw chatbot een naam te geven. “Goedemiddag, ik ben Tom, wat kan ik voor u doen?” komt toch net wat sympathieker over dan: Type uw vraag in en sluit af met <enter> . De klant gaat in het eerste geval waarschijnlijk ook persoonlijker reageren met Hallo Tom, ik wil graag weten of jullie artikel xxx ook in maar S hebben. De klantervaring is dan positief en dat draagt natuurlijk bij aan het succes van uw online chatfunctie. Zorg er tot slot altijd voor dat chatgesprekken worden gelogd zodat u ze altijd kunt nalezen, zeker als een klant boos laat weten dat hij door uw chatbot het bos in is gestuurd en geen antwoord op zijn vraag heeft gekregen.

Lees Interacties

Primaire Sidebar

Telefoonnummer zoeken?

Recente Telefoonnummers

  • Post NL Bellen
  • PostNL Klantenservice
  • PostNL Bellen
  • Post NL Contact
  • Post NL Klantenservice

Categorieën

  • Amusementparken
  • Banken
  • Bouwmarkten
  • Cosmetica / verzorging
  • Elektronica
  • Energie
  • Eten&Drinken
  • Geen categorie
  • Hobby
  • Huisdieren
  • Internet provider
  • Luchtvaartmaatschappijen
  • Mode & kleding
  • Opleidingen
  • Organisaties / Verenigingen
  • Overheid
  • Reisbureau’s
  • Sport
  • Supermarkten
  • Telefoon
  • Televisie
  • Vervoer
  • Verzekeringen
  • Warenhuizen
  • Webhosting
  • Webshops
  • Wonen
  • Zorg

Recente artikelen

  • Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer
  • Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?
  • Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?
  • Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?
  • Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Gerelateerde artikelen

Wat is de juiste aanpak bij notoire klagers?

Wat is de juiste aanpak bij notoire klagers?

Ieder bedrijf kent ze wel: Klanten, of soms zijn het niet eens echte klanten, die de klantenservice maar blijven lastigvallen met onredelijke vragen, eisen of gewoon irritante telefoontjes. En wat u als bedrijf ook doet, het is nooit goed en de ene klacht is nog niet opgelost of de volgende dient zich alweer aan. Er […]

Moeten mijn klantenservice medewerkers ABN spreken?

Moeten mijn klantenservice medewerkers ABN spreken?

Als uw bedrijf is gevestigd in een regio waar dialect wordt gesproken, dan kan het lastig zijn om medewerkers voor de klantenservice te vinden die Algemeen Beschaafd Nederlands (ABN) spreken. Op zich is een accent niet heel erg, veel mensen zijn trots op hun afkomst. Maar houd er wel rekening mee dat u ook gebeld […]

Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?

Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?

Een medewerker bij de telefonische klantenservice moet niet alleen de juiste kennis hebben. Hij of zij moet ook een geschikte telefoonstem hebben. Niet iedereen voldoet aan dat criterium. Om te beginnen moet iemand duidelijk en rustig kunnen praten. Als een beller te woord wordt gestaan door iemand die halve woorden inslikt, of gewoon heel snel […]

Hoe belangrijk zijn reviews voor een online bedrijf?

Hoe belangrijk zijn reviews voor een online bedrijf?

Online reviews kunnen uw bedrijf maken en breken. En het vervelende is dat u er niet veel aan kunt doen als er negatieve reviews worden geplaatst die niet terecht zijn. Natuurlijk kunt u ze verwijderen als ze op uw eigen website worden gepost. Staan ze op een reviewsite zoals Trustpilot dan is het lastiger om […]

Hoe zet ik mijn klantenservice in om klanten vast te houden?

Hoe zet ik mijn klantenservice in om klanten vast te houden?

De klantenservice krijgt niet alleen te maken met vragen en klachten. Als u een dienst op basis van een abonnement aanbiedt, dan kunnen er ook telefoontjes of vragen via andere kanalen binnenkomen over het opzeggen van het abonnement. Natuurlijk wilt u uw klanten graag behouden. U kunt de klantenservice hiervoor eenvoudig inzetten. Veel klanten zijn […]

Het belang van een FAQ pagina op uw website

Het belang van  een FAQ pagina op uw website

Natuurlijk staat uw klantenservice team altijd klaar voor bellende of e-mailende klanten. Maar u kunt deze medewerkers veel werk uit handen nemen door uw website te voorzien van een pagina met veel gestelde vragen, ook wel FAQ (Frequently Asked Questions) genoemd. Door zo’n pagina op uw website te hebben en deze ook nog eens gemakkelijk […]

Copyright © 2022 · nummerklantenservice.nl