• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Nummer Klantenservice

Direct goed verbonden!

Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?

Home / Klantenservice artikelen / Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?

Een medewerker bij de telefonische klantenservice moet niet alleen de juiste kennis hebben. Hij of zij moet ook een geschikte telefoonstem hebben. Niet iedereen voldoet aan dat criterium. Om te beginnen moet iemand duidelijk en rustig kunnen praten. Als een beller te woord wordt gestaan door iemand die halve woorden inslikt, of gewoon heel snel praat, dan is de kans groot dat de helft van wat er wordt gezegd niet doordringt. Bovendien wekt het bij veel mensen ergernis, ze voelen zich niet serieus genomen als het gesprek wordt afgeraffeld.

Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?

Doorverbinden, een kunst apart

Als een gesprek moet worden doorverbonden, is het wel de bedoeling dat dit vooraf goed wordt aangekondigd. Wacht tot de beller heeft bevestigd dat hij heeft begrepen dat er wordt doorgeschakeld en leg dan pas de verbinding. Afhankelijk van het beleid van het bedrijf kondigt de telefoniste aan wie ze doorverbindt en wat de kwestie is. Als het om puur doorverbinden  gaat, dus de telefonist is puur telefonist, dan hoeft dit natuurlijk niet, omdat de telefonist geen inhoudelijke vragen beantwoordt. Als het om een medewerker van de klantenservice gaat die een beller doorverbindt naar de financiële administratie omdat er een vraag is over een betaling, dan is het wel netjes te melden wie er belt en waarvoor, zodat de beller niet opnieuw het verhaal hoeft te doen.

Probeer dialect te vermijden

Veel mensen zijn trots op hun dialect. En dat mag ook. Maar als medewerker bij de klantenservice van een bedrijf dat landelijk opereert is het echt beter om zo goed mogelijk ABN te spreken. Natuurlijk heeft de medewerker zijn of haar afkomst niet te verloochenen, maar het is wel de bedoeling dat ook een klant die aan de andere kant van het land woont het gesprek kan volgen en goed begrijpt wat er wordt gezegd. Voorkom dat een beller steeds ‘wat zegt u?’ moet vragen. Dat geldt natuurlijk ook voor de beller, ook daarvan mag worden verwacht dat diegene zo goed mogelijk Nederlands spreekt of anders het gesprek door iemand anders laat voeren.

Geduld is een schone zaak

Een medewerker klantenservice aan de telefoon moet eerst en vooral geduld hebben. Sommige bellers kunnen nu eenmaal niet kort en bondig uitleggen wat er aan de hand is. Het is dan niet de bedoeling dat de medewerker ongeduld laat blijken en aandringt om op te schieten omdat er nog 3 lampjes op de telefooncentrale knipperen. Geduld is iets wat aangeleerd kan worden, ervaring als medewerker klantenservice doet in dat opzicht wonderen.

Lees Interacties

Primaire Sidebar

Telefoonnummer zoeken?

Recente Telefoonnummers

  • PayPal
  • PayPal
  • PayPal
  • Siemens
  • Turkish Airlines

Categorieën

  • Amusementparken
  • Banken
  • Bouwmarkten
  • Cosmetica / verzorging
  • Elektronica
  • Energie
  • Eten&Drinken
  • Hobby
  • Huisdieren
  • Internet provider
  • Luchtvaartmaatschappijen
  • Mode & kleding
  • Opleidingen
  • Organisaties / Verenigingen
  • Overheid
  • Reisbureau’s
  • Sport
  • Supermarkten
  • Telefoon
  • Televisie
  • Vervoer
  • Verzekeringen
  • Warenhuizen
  • Webhosting
  • Webshops
  • Wonen
  • Zorg

Recente artikelen

  • Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer
  • Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?
  • Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?
  • Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?
  • Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Gerelateerde artikelen

Hoe regelt u de klantenservice via Twitter?

Hoe regelt u de klantenservice via Twitter?

Steeds meer bedrijven bieden verschillende opties aan hun klanten aan om de klantenservice te benaderen. De huidige jongere generatie is niet meer van het bellen. Velen hebben op hun mobiele telefoon slechts een beperkt aantal belminuten omdat alle contacten via andere kanalen worden gelegd. Denk aan WhatsApp, waar ook mee gebeld kan worden, en diensten […]

Hoe gaat u om met notoire klagers?

Hoe gaat u om met notoire klagers?

Ieder bedrijf kent ze wel: De notoire klagers. Van die mensen die al aan hun stem worden herkend als ze bellen nog voordat ze hun naam hebben genoemd. Klanten waarvoor u niets goed kunt doen en die u alleen maar bellen omdat ze dat “leuk” vinden. Ze hebben vaak klachten waarvan ze zelf ook wel […]

Wat kunt u doen als uw klantenservice een storing heeft?

Wat kunt u doen als uw klantenservice een storing heeft?

Heeft u een telefonische klantenservice dan kan het gebeuren dat u vanwege een storing tijdelijk niet bereikbaar bent. Als uw provider problemen heeft waardoor uw telefooncentrale ‘plat’ ligt, dan kunt u er natuurlijk niets aan doen dat uw klanten u niet kunnen bereiken. Zet in zo’n geval zo snel mogelijk een bericht op uw website […]

Klachten behandelen, hoe doet u dat?

Klachten behandelen, hoe doet u dat?

De klantenservice is erg belangrijk voor uw organisatie. Beoordelingen van bedrijven worden vaak gebaseerd op de kwaliteit van de klantenservice. Een product opsturen kan iedereen in principe, maar als de klant een vraag of een klacht heeft dan is het belangrijk om hier als bedrijf goed mee om te gaan. Op deze manier scoort u […]

Proactieve klantenservice

Proactieve klantenservice

De klantenservice van uw bedrijf hoeft niet altijd afwachtend te zijn. Een proactieve houding van uw klantenservice kan potentiële afnemers converteren. In deze blogpost bespreken we hoe u proactief aan de slag kunt gaan met uw klantenservice. Waarom proactieve klantenservice? Zelfs als uw reguliere klantenservice zeer goed is, zijn er altijd mogelijkheden om deze uit […]

Wanneer is een aparte klantenservice zinvol?

Wanneer is een aparte klantenservice zinvol?

Niet ieder bedrijf heeft een aparte klantenservice. Voor een klein bedrijf is het natuurlijk ook niet echt nodig. Als u bijvoorbeeld een eenmanszaak heeft of een bedrijf dat niet heel vaak expliciet contact heeft met klanten dan is het natuurlijk onzin om een aparte klantenservice in te richten. Maar hoe het ook zij, als ondernemer […]

Copyright © 2021 · nummerklantenservice.nl