Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer

Een chatbot is een prima aanvulling op persoonlijk contact met uw klanten. Via een chatbot kunnen simpele vragen worden beantwoord, waardoor uw klant niet aan de telefoon hoeft te wachten en u geen personeel hoeft in te zetten om deze klanten te woord te staan. Een chatbot kan vragen beantwoorden als “wat zijn de openingstijden van uw winkel” en “hoe moet ik een besteld product retourneren?”. Maar chatbots worden steeds slimmer. Door ze goed te programmeren kunnen ze meer dan alleen maar de veel gestelde vragen beantwoorden die eigenlijk al jaren ook op uw website vermeld staan met de bijbehorende antwoorden.

Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer

Een chatbot die helpt overstappen en zonnepanelen verkoopt

Energiebedrijf Essent heeft goed begrepen dat chatbots een waardevolle aanvulling zijn op de persoonlijke klantenservice. Bij dit bedrijf kan een klant met hulp van de chatbot eenvoudig overstappen van een andere energieleverancier. Maar hij kan ook uitrekenen hoeveel een klant kan besparen op termijn als er zonnepanelen op het dak worden gelegd. Die zonnepanelen kunnen vervolgens met hulp van de chatbot bij Essent worden besteld. Het grote voordeel is natuurlijk dat de klant niet afhankelijk is van de openingstijden van de klantenservice. Een chatbot kan ook midden in de nacht behulpzaam zijn. Het enige nadeel is dat er dan geen back-up van een fysiek persoon beschikbaar is.

Monitoring van chatbots is belangrijk

Het is erg belangrijk om gesprekken die de chatbot voert goed te monitoren. Zo kunt u de interactie van de chatbot bijstellen, bijvoorbeeld als er vaak vragen worden gesteld die de chatbot niet begrijpt of waar een verkeerde reactie op komt. Door constant bij te sturen wordt de computergestuurde assistent steeds ‘slimmer’ en kunnen er steeds meer vragen en reacties van bezoekers van de website op een juiste manier worden geïnterpreteerd.

Zorg voor goede juridische afdekking bij verkoop door een chatbot

Als u ervoor kiest om via een chatbot daadwerkelijk transacties aan te bieden, zoals het aangaan van een abonnement of een leveringsovereenkomst, dan is het belangrijk dat dit goed wordt afgedekt op juridisch gebied. Houd er altijd rekening mee dat een overeenkomst die op afstand wordt gesloten een wettelijke bedenktijd heeft. De klant mag binnen 14 dagen afzien van de aankoop of van een langlopende overeenkomst zonder opgaaf van reden. Dit komt omdat een klant geen handtekening zet of een fysieke aankoop doet zoals in een winkel. Als de klant wil annuleren moeten alle reeds gedane betalingen binnen 30 dagen worden teruggeboekt.

Plaats een reactie