• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Nummer Klantenservice

Direct goed verbonden!

  • Blog
  • Contact
  • KPN
  • Ziggo

Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer

Home / Klantenservice artikelen / Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer

Een chatbot is een prima aanvulling op persoonlijk contact met uw klanten. Via een chatbot kunnen simpele vragen worden beantwoord, waardoor uw klant niet aan de telefoon hoeft te wachten en u geen personeel hoeft in te zetten om deze klanten te woord te staan. Een chatbot kan vragen beantwoorden als “wat zijn de openingstijden van uw winkel” en “hoe moet ik een besteld product retourneren?”. Maar chatbots worden steeds slimmer. Door ze goed te programmeren kunnen ze meer dan alleen maar de veel gestelde vragen beantwoorden die eigenlijk al jaren ook op uw website vermeld staan met de bijbehorende antwoorden.

Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer

Een chatbot die helpt overstappen en zonnepanelen verkoopt

Energiebedrijf Essent heeft goed begrepen dat chatbots een waardevolle aanvulling zijn op de persoonlijke klantenservice. Bij dit bedrijf kan een klant met hulp van de chatbot eenvoudig overstappen van een andere energieleverancier. Maar hij kan ook uitrekenen hoeveel een klant kan besparen op termijn als er zonnepanelen op het dak worden gelegd. Die zonnepanelen kunnen vervolgens met hulp van de chatbot bij Essent worden besteld. Het grote voordeel is natuurlijk dat de klant niet afhankelijk is van de openingstijden van de klantenservice. Een chatbot kan ook midden in de nacht behulpzaam zijn. Het enige nadeel is dat er dan geen back-up van een fysiek persoon beschikbaar is.

Monitoring van chatbots is belangrijk

Het is erg belangrijk om gesprekken die de chatbot voert goed te monitoren. Zo kunt u de interactie van de chatbot bijstellen, bijvoorbeeld als er vaak vragen worden gesteld die de chatbot niet begrijpt of waar een verkeerde reactie op komt. Door constant bij te sturen wordt de computergestuurde assistent steeds ‘slimmer’ en kunnen er steeds meer vragen en reacties van bezoekers van de website op een juiste manier worden geïnterpreteerd.

Zorg voor goede juridische afdekking bij verkoop door een chatbot

Als u ervoor kiest om via een chatbot daadwerkelijk transacties aan te bieden, zoals het aangaan van een abonnement of een leveringsovereenkomst, dan is het belangrijk dat dit goed wordt afgedekt op juridisch gebied. Houd er altijd rekening mee dat een overeenkomst die op afstand wordt gesloten een wettelijke bedenktijd heeft. De klant mag binnen 14 dagen afzien van de aankoop of van een langlopende overeenkomst zonder opgaaf van reden. Dit komt omdat een klant geen handtekening zet of een fysieke aankoop doet zoals in een winkel. Als de klant wil annuleren moeten alle reeds gedane betalingen binnen 30 dagen worden teruggeboekt.

Lees Interacties

Primaire Sidebar

Telefoonnummer zoeken?

Recente Telefoonnummers

  • Post NL Bellen
  • PostNL Klantenservice
  • PostNL Bellen
  • Post NL Contact
  • Post NL Klantenservice

Categorieën

  • Amusementparken
  • Banken
  • Bouwmarkten
  • Cosmetica / verzorging
  • Elektronica
  • Energie
  • Eten&Drinken
  • Geen categorie
  • Hobby
  • Huisdieren
  • Internet provider
  • Luchtvaartmaatschappijen
  • Mode & kleding
  • Opleidingen
  • Organisaties / Verenigingen
  • Overheid
  • Reisbureau’s
  • Sport
  • Supermarkten
  • Telefoon
  • Televisie
  • Vervoer
  • Verzekeringen
  • Warenhuizen
  • Webhosting
  • Webshops
  • Wonen
  • Zorg

Recente artikelen

  • Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer
  • Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?
  • Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?
  • Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?
  • Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Gerelateerde artikelen

Wat verwacht een klant van de klantenservice?

Wat verwacht een klant van de klantenservice?

Als een klant naar uw klantenservice belt, dan zijn de belangrijkste redenen een vraag of een klacht. De beller verwacht in veel gevallen direct een oplossing, maar dat is natuurlijk lang niet altijd mogelijk. Soms moet iets worden uitgezocht, soms moet er informatie elders worden opgevraagd om een goed antwoord op de vraag te kunnen […]

Bezuinigen op de klantenservice tijdens de coronacrisis

Bezuinigen op de klantenservice tijdens de coronacrisis

De coronapandemie heeft grote gevolgen voor veel ondernemers. Soms heeft u te maken met een gedwongen sluiting, soms met een sterk teruglopende omzet omdat klanten wegblijven ondanks dat uw bedrijf wel gewoon door draait. Hoe dan ook is de coronacrisis voor veel bedrijven een zware tijd. Ondanks dat de overheid bijspringt met steunmaatregelen kan dit […]

Hoe belangrijk is een goede klantenservice?

Hoe belangrijk is een goede klantenservice?

Als u uw klanten een warm hart toedraagt, en waarom zou u dat niet doen, is het belangrijk om een goede klantenservice te bieden aan uw klanten. Hoe u deze inricht is sterk afhankelijk van de aard van uw bedrijf. Soms is het belangrijk dat u ruime openingstijden heeft, maar in andere gevallen kunt u […]

Tot op welke hoogte is de klant koning?

Tot op welke hoogte is de klant koning?

De klant is koning, luidt het gezegde. Maar sommige klanten verdienen die titel zeker niet. Mensen worden steeds mondiger, vinden al vrij snel dat ze in hun recht staan. Maar dat is natuurlijk lang niet altijd zo. Het is daarom als bedrijf belangrijk dat er duidelijke afspraken zijn in hoeverre klanten tegemoet gekomen worden als […]

Zo gebruikt u de online chat op uw website optimaal

Zo gebruikt u de online chat op uw website optimaal

Steeds meer bedrijven stappen over van telefonische klantenservice naar contact met hun klanten via een online chat. Er zijn klanten die dit niet prettig vinden, maar als u ervoor zorgt dat iemand die een bericht stuurt snel geholpen wordt dan is de kans groot dat uw klanten hun mening snel bijstellen. De maatschappij verandert, vooral […]

Hoe voorkom ik irritatie bij bellers in de wachtrij?

Hoe voorkom ik irritatie bij bellers in de wachtrij?

Als een klant naar uw klantenservice belt dan kan het natuurlijk gebeuren dat alle medewerkers in gesprek zijn. En u wilt niet dat gesprekken met klanten worden afgeraffeld om toch vooral alle bellers maar zo snel mogelijk te woord te staan. Het is dus zaak om een gulden middenweg t e vinden. Wachtende klanten moeten […]

Copyright © 2022 · nummerklantenservice.nl