• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Nummer Klantenservice

Direct goed verbonden!

  • Blog
  • Contact
  • KPN
  • Ziggo

Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Home / Klantenservice artikelen / Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Bedrijven kiezen er om verschillende redenen voor om gesprekken van de klantenservice op te nemen. Dit mag, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Een particulier mag zonder kennisgeving vooraf een gesprek opnemen, maar bedrijven moeten dit altijd melden. De meeste bedrijven kiezen ervoor om hun inkomende gesprekken te laten beantwoorden door een automatische melding voordat de beller daadwerkelijk een medewerker aan de lijn krijgt om dit juridisch af te dekken.

Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Waarom worden gesprekken opgenomen?

Gesprekken worden meestal opgenomen bij telefonische verkoop om de gesloten transacties juridisch geldig te maken. Als uit een gesprek blijkt dat de klant duidelijk heeft ingestemd met een abonnement of contract en wist waar hij mee instemde, dan maakt dat de mogelijkheid om er alsnog onderuit te komen voor de klant een stuk kleiner. Maar ook evaluatie kan een reden zijn. Over welke onderwerpen wordt vaak gebeld? Zijn de klanten tevreden met de dienstverlening? Dit soort zaken kunnen uit opgenomen telefoongesprekken worden gefilterd. Houd er wel rekening mee dat als u aan bellers meldt dat gesprekken kunnen worden opgenomen voor trainingsdoeleinden, u ze in principe niet mag gebruiken voor juridische procedures.

Speciale regels als het doel is om een medewerker te controleren

Als u gesprekken opneemt omdat u een medewerker ergens van verdenkt is het zaak om goed op de regels te letten. Allereerst moeten medewerkers weten dat gesprekken kunnen worden opgenomen en teruggeluisterd. Als u een specifieke medewerker wilt volgen, dan moet dit de laatste mogelijkheid zijn om wangedrag of fraude aan te tonen. Mocht blijken dat uw verdenkingen ongegrond waren, dan moeten opgenomen gesprekken uiteraard zo snel mogelijk worden gewist. Te allen tijde moet worden voorkomen dat opnames in verkeerde handen komen.

Andere manieren om het telefonisch contact te monitoren

Naast het opnemen van gesprekken zijn er natuurlijk nog meer mogelijkheden om het belverkeer van uw bedrijf te monitoren. Zo kunt u via een geavanceerde telefooncentrale zien wat piekmomenten zijn voor het aantal inkomende gesprekken, hoe lang gesprekken gemiddeld duren en of er bijvoorbeeld uit bepaalde regio’s veel wordt gebeld, hoewel dat met het toenemend aantal mobiele telefoon gebruikers natuurlijk lastiger wordt. Deze informatie kunt u gebruiken als u de bezetting of de openingstijden van uw klantenservice wilt heroverwegen.

Lees Interacties

Primaire Sidebar

Telefoonnummer zoeken?

Recente Telefoonnummers

  • Post NL Bellen
  • PostNL Klantenservice
  • PostNL Bellen
  • Post NL Contact
  • Post NL Klantenservice

Categorieën

  • Amusementparken
  • Banken
  • Bouwmarkten
  • Cosmetica / verzorging
  • Elektronica
  • Energie
  • Eten&Drinken
  • Geen categorie
  • Hobby
  • Huisdieren
  • Internet provider
  • Luchtvaartmaatschappijen
  • Mode & kleding
  • Opleidingen
  • Organisaties / Verenigingen
  • Overheid
  • Reisbureau’s
  • Sport
  • Supermarkten
  • Telefoon
  • Televisie
  • Vervoer
  • Verzekeringen
  • Warenhuizen
  • Webhosting
  • Webshops
  • Wonen
  • Zorg

Recente artikelen

  • Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer
  • Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?
  • Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?
  • Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?
  • Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Gerelateerde artikelen

Een goede klantenservice begint met een goed voice respons systeem

Een goede klantenservice begint met een goed voice respons systeem

Veel mensen hebben een hekel aan een keuzemenu als ze de klantenservice van een bedrijf bellen. Maar als u dit systeem goed inricht kan het zeker helpen de binnenkomende telefoontjes goed te stroomlijnen. Het is dan ook belangrijk om hier goed over na te denken. Maak voordat u berichten gaat inspreken een schema van de […]

Hoe regelt u de klantenservice via Twitter?

Hoe regelt u de klantenservice via Twitter?

Steeds meer bedrijven bieden verschillende opties aan hun klanten aan om de klantenservice te benaderen. De huidige jongere generatie is niet meer van het bellen. Velen hebben op hun mobiele telefoon slechts een beperkt aantal belminuten omdat alle contacten via andere kanalen worden gelegd. Denk aan WhatsApp, waar ook mee gebeld kan worden, en diensten […]

Hoe kalmeert u een boze klant?

Hoe kalmeert u een boze klant?

Iedere klantenservice kent het fenomeen: U neemt de telefoon aan en de persoon aan de andere kant begint meteen te schelden en te schreeuwen, soms zelfs zonder zijn naam te noemen. Natuurlijk kunt u zonder wat te zeggen de verbinding verbreken, maar de kans dat de beller dan meteen weer belt en nu nog bozer […]

Hoe optimaliseer ik mijn klantenservice?

Hoe optimaliseer ik mijn klantenservice?

Als uw bedrijf een klantenservice heeft, en welk bedrijf heeft die nu niet, dan is het zaak om ervoor te zorgen dat de klantenservice optimaal bereikbaar is voor uw klanten. Dat wil niet zeggen dat u dag en nacht bereikbaar moet zijn. De meeste mensen hebben er wel begrip voor dat ze de klantenservice van […]

De sociale functie van de klantenservice

De sociale functie van de klantenservice

Medewerkers van de klantenservice hebben vaak ongewild een sociale functie. Er zijn mensen die de klantenservice bellen, niet omdat ze specifiek een vraag of probleem hebben met het desbetreffende bedrijf, maar omdat ze eenzaam zijn of aandacht willen vragen voor een probleem waar ze mee te maken hebben. Het is belangrijk om als medewerker van […]

Kan een bedrijf nog zonder klantenservice?

Kan een bedrijf nog zonder klantenservice?

Eigenlijk heeft vrijwel ieder bedrijf dat landelijk bekend is een klantenservice. Zeker in deze tijd waarin mensen op verschillende manieren willen kunnen communiceren is het belangrijk om goed bereikbaar te zijn, het liefst op verschillende manieren. Een klantenservice hebben is dan ook erg belangrijk. Als u als bedrijf niet bereikbaar bent als klanten vragen of […]

Copyright © 2022 · nummerklantenservice.nl