• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Nummer Klantenservice

Direct goed verbonden!

  • Blog
  • Contact

Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?

Home / Klantenservice artikelen / Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?

Voor veel dingen geldt dat niet iedereen het kan omdat het een vak is en er bepaalde vaardigheden voor moet hebben. En ja, dat geldt ook voor medewerker klantenservice. Niet iedereen heeft de juiste empathie om klanten op de juiste manier te woord te staan. Dat vraagt inlevingsvermogen, geduld en uiteraard kennis van het bedrijf. Alleen met deze skills kan iemand de klantenservice op een goede manier bemensen. Wees dus zeker kritisch bij het aannemen van personeel hiervoor en zet er niet iemand neer die op andere afdelingen wegens onvoldoende functioneren niet gehandhaafd kon worden.

Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?

De telefoon aannemen is een kunst op zich

Bij telefonische klantenservice begint het al met het aannemen van de telefoon. Dit dient rustig en duidelijk te gebeuren. Begin met een groet zoals goedemiddag, goedenavond, de naam van het bedrijf en eventueel de naam van de persoon. Als er moet worden doorverbonden, wacht dan tot de persoon aan de andere kant heeft geantwoord dat hij dit heeft gehoord voordat u begint met doorschakelen. Spreek altijd duidelijk en vermijd zoveel mogelijk dialect, zeker als u iemand aan de lijn heeft die overduidelijk uit een ander deel van het land komt.

Beleefd blijven, het lijkt zo eenvoudig

Beleefd en vriendelijk zijn lijkt zo eenvoudig maar het valt lang niet altijd mee. Natuurlijk zijn er klanten die onbeschoft zijn en het bloed onder de nagels van een medewerker uithalen. Maar dan nog is het belangrijk dat de klantenservice zich niet verlaagt tot hetzelfde niveau. Schelden is natuurlijk uit den boze. Als een klant echt onbeschoft is en na een waarschuwing zijn gedrag niet aanpast dan heeft u het volste recht om het gesprek rustig te beëindigen. Zo gaan we niet met elkaar om, als u zich niet fatsoenlijk kunt gedragen dan beëindig ik nu het gesprek. Goedemiddag”. Niets mis mee en duidelijk.

De klantenservice kan veel stress geven

Iemand die bij de klantenservice werkt moet toch wel enigszins stressbestendig zijn. Als iemand er niet tegen kan dat er, als een telefoongesprek wordt afgehandeld, nog 3 lijnen staan te knipperen en dan het gesprek maar gaat afraffelen dan gaat er iets mis. Natuurlijk moet de hoeveelheid contacten wel behapbaar zijn. Als een medewerker acht uur per dag telefonische klantenservice doet en behalve een half uur lunchpauze geen tijd heeft om naar het toilet te gaan dan is het echt hoog tijd om op te schalen.

Lees Interacties

Primaire Sidebar

Telefoonnummer zoeken?

Recente Telefoonnummers

  • PayPal
  • PayPal
  • PayPal
  • Siemens
  • Turkish Airlines

Categorieën

  • Amusementparken
  • Banken
  • Bouwmarkten
  • Cosmetica / verzorging
  • Elektronica
  • Energie
  • Eten&Drinken
  • Hobby
  • Huisdieren
  • Internet provider
  • Luchtvaartmaatschappijen
  • Mode & kleding
  • Opleidingen
  • Organisaties / Verenigingen
  • Overheid
  • Reisbureau’s
  • Sport
  • Supermarkten
  • Telefoon
  • Televisie
  • Vervoer
  • Verzekeringen
  • Warenhuizen
  • Webhosting
  • Webshops
  • Wonen
  • Zorg

Recente artikelen

  • Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer
  • Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?
  • Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?
  • Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?
  • Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Gerelateerde artikelen

De sociale functie van de klantenservice

De sociale functie van de klantenservice

Medewerkers van de klantenservice hebben vaak ongewild een sociale functie. Er zijn mensen die de klantenservice bellen, niet omdat ze specifiek een vraag of probleem hebben met het desbetreffende bedrijf, maar omdat ze eenzaam zijn of aandacht willen vragen voor een probleem waar ze mee te maken hebben. Het is belangrijk om als medewerker van […]

Gebruik van beeldcontact bij de klantenservice

Gebruik van beeldcontact bij de klantenservice

Contact tussen klanten en een bedrijf via de klantenservice gaat meestal via de telefoon of via chat of e-mail. Daarbij wordt in vrijwel alle gevallen uitsluitend gebruik gemaakt van tekst. Dat kan soms lastig zijn. Een klant moet in zo’n geval goed kunnen uitleggen wat er aan de hand is en de medewerker moet in […]

Moeten mijn klantenservice medewerkers ABN spreken?

Moeten mijn klantenservice medewerkers ABN spreken?

Als uw bedrijf is gevestigd in een regio waar dialect wordt gesproken, dan kan het lastig zijn om medewerkers voor de klantenservice te vinden die Algemeen Beschaafd Nederlands (ABN) spreken. Op zich is een accent niet heel erg, veel mensen zijn trots op hun afkomst. Maar houd er wel rekening mee dat u ook gebeld […]

Het belang van een FAQ pagina op uw website

Het belang van  een FAQ pagina op uw website

Natuurlijk staat uw klantenservice team altijd klaar voor bellende of e-mailende klanten. Maar u kunt deze medewerkers veel werk uit handen nemen door uw website te voorzien van een pagina met veel gestelde vragen, ook wel FAQ (Frequently Asked Questions) genoemd. Door zo’n pagina op uw website te hebben en deze ook nog eens gemakkelijk […]

Welke wachtmuziek is geschikt voor mijn bellers?

Welke wachtmuziek is geschikt voor mijn bellers?

Als uw bedrijf een klantenservice heeft waarmee gebeld kan worden dan zal het ongetwijfeld voorkomen dat uw bellers even moeten wachten. Veel bedrijven bieden tijdens dit wachten muziek aan om naar te luisteren. Dit maakt het wachten vaak wat aangenamer en bovendien weet de klant dat hij nog steeds verbinding heeft met het bedrijf. Het […]

Wat kan ik doen als mijn bedrijf negatief in het nieuws komt?

Wat kan ik doen als mijn bedrijf negatief in het nieuws komt?

Het is altijd vervelend als uw bedrijf negatief in het nieuws komt. Ongeacht of u iets te verwijten valt of niet is het altijd belangrijk om hier goed op te reageren. Een impulsieve reactie is maar zelden verstandig. Als u wordt gebeld door een journalist die een artikel wil schrijven, maak dan een afspraak voor […]

Copyright © 2021 · nummerklantenservice.nl