Wat kan ik doen als mijn bedrijf negatief in het nieuws komt?

Het is altijd vervelend als uw bedrijf negatief in het nieuws komt. Ongeacht of u iets te verwijten valt of niet is het altijd belangrijk om hier goed op te reageren. Een impulsieve reactie is maar zelden verstandig. Als u wordt gebeld door een journalist die een artikel wil schrijven, maak dan een afspraak voor dit interview op een later moment. Als er heel veel haast bij is dan kan het vaak ook wel een half uurtje wachten, zodat u zich eerst op het onderwerp kunt voorbereiden.

Wat kan ik doen als mijn bedrijf negatief in het nieuws komt?

Hoe gedraag ik me als ik op tv kom na klachten over mijn bedrijf?

Soms komt het voor dat een bedrijf wordt uitgenodigd voor een tv programma omdat er klanten zijn van consumenten. Als dit aan u wordt gevraagd kunt u twee dingen doen. U kunt botweg weigeren. Dan zal de presentator in de uitzending het onderwerp eenzijdig belichten, want u bent er immers niet om weerwoord te geven. Dit is vaak niet verstandig. Wel reageren is de tweede optie. U kunt dit doen door een schriftelijke reactie te geven of door in de uitzending aanwezig te zijn. Als u voor dat laatste kiest, zorg dan dat u zich goed voorbereidt.

Tips voor een goede indruk tijdens een tv interview

Als u op tv verschijnt, en zeker als het om een live uitzending gaat, let dan goed op wat u zegt. Wat wordt uitgezonden is immers jaren later nog steeds terug te kijken via het internet. Laat u niet verleiden tot uitspraken, laat de presentator van het programma uitpraten, wees niet te langdradig met uw reactie en ga zeker op tv geen ruzie maken. Geef dan hooguit aan dat u het er niet mee eens bent en eventueel buiten de uitzending deze kwestie verder wilt bespreken.

Wees voorzichtig met toezeggingen om problemen op te lossen

Het is heel vervelend als uw bedrijf negatief wordt genoemd op internet of in een consumentenprogramma op tv. Voorkom dit en probeer problemen altijd goed op te laten lossen door de klantenservice. Als dit toch gebeurt, probeer de problemen dan zo snel mogelijk op te lossen, Doe geen loze beloften die u niet na kunt komen. Zeg liever toe dat u het binnen 2 weken oplost en doe dit dan ook, in plaats van dat u belooft alles binnen 3 dagen op te lossen terwijl u nu al weet dat dat niet haalbaar is.

Plaats een reactie