Moet mijn klantenservice bereikbaar zijn tijdens feestdagen

Veel bedrijven zijn gesloten tijdens feestdagen zoals Kerst, Nieuwjaarsdag en Pasen. Maar steeds meer bedrijven besluiten om tijdens dit soort dagen toch bereikbaar te zijn voor hun klanten. Het hangt daarbij vaak van de aard van het bedrijf af of dit nodig is of niet. Als u een meubelzaak heeft dan wilt u natuurlijk open zijn op Tweede Paasdag of Tweede Pinksterdag, dit zijn bij uitstek dagen waarop mensen gaan meubelshoppen. Dan is het ook wel zo handig als uw klantenservice bereikbaar is. Als u een nutsbedrijf bent dan moet u uiteraard ook op feestdagen bereikbaar zijn voor spoedgevallen.

Moet mijn klantenservice bereikbaar zijn tijdens feestdagen

Aangepaste openingstijden op feestdagen

Niemand zal het u kwalijk nemen als u op feestdagen niet van 8.00 tot 20.00 uur bereikbaar bent voor klanten. Als u uw klanten de service wilt geven dat ze uw bedrijf toch kunnen bereiken dan kunt u met een gerust hart de openingstijden van de klantenservice beperken tot enkele uren. Als het internet uitvalt op Eerste Kerstdag is dat misschien vervelend, maar het is nu ook weer niet zo dat dat probleem per se ’s morgens om half 9 moet worden opgelost.

Kondig gewijzigde openingstijden op tijd aan

Hanteert u voor uw klantenservice beperkte bereikbaarheid of bent u gesloten tijdens feestdagen? Kondig dit dan ruim van tevoren aan. Maak er melding van op uw website zodat klanten al voordat ze willen gaan bellen dat u niet of beperkt bereikbaar bent. Dit voorkomt ergernis als iemand de telefoon pakt en er dan pas achter komt dat uw klantenservice gesloten is. Dan nog zullen er mensen zijn die dit niet hebben opgemerkt, maar het scheelt wellicht een hoop irritatie.

Houd rekening met een piek na een feestdag

Is uw klantenservice tijdens de Kerstdagen of met Pasen niet bereikbaar? Houd er dan rekening mee dat u de dag erna wellicht meer telefoontjes, mails en chatberichten moet beantwoorden. Als u een dergelijke piek al ziet aankomen kunt u extra mensen inzetten om lange wachttijden te voorkomen. Een klant met een klacht is wellicht toch al extra geïrriteerd omdat hij u eerder niet kon bereiken. Dan is het wel zo prettig als deze klant snel geholpen kan worden. Volgt er op een feestdag een dag waarop u regulier al gesloten bent, bijvoorbeeld een zondag, houd dan ook rekening met extra telefoontjes in de dagen voordat de feestdagen aanbreken.

Plaats een reactie