Als u een internationaal bedrijf heeft met klanten in verschillende landen dan is het natuurlijk heel klantvriendelijk om de klantenservice in meerdere talen aan te bieden. De meest gekozen tweede taal naast Nederlands is uiteraard het Engels. Daarnaast zijn er bedrijven die hun klanten in het Duits, Frans of Spaans te woord staan indien gewenst. Deze service is natuurlijk prettig voor de klant, maar zorg er wel voor dat u er goed over nadenkt voordat u dit ook daadwerkelijk aanbiedt.
Kies alleen talen die relevant zijn
Klantenservice aanbieden in vreemde talen is uiteraard alleen zinvol als u klanten heeft die geen Nederlands spreken. En dan nog is het de vraag of u een taal wel of niet in het pakket moet opnemen. Als u jaarlijks slechts gemiddeld 3 keer een beller voor de klantenservice heeft die Frans spreekt dan is het niet echt nodig om uw klantenservice in het Frans aan te bieden. Als een medewerker die taal toevallig spreekt is dat mooi meegenomen natuurlijk, maar het is geen must om hier werk van te maken. Als u echter regelmatig met klanten uit Franstalige landen te maken heeft dan kan het heel fijn zijn voor de bellers of mailers als ze in hun eigen taal te woord gestaan kunnen worden.
Als u het doet, doe het dan goed
Als u besluit om klantenservice in vreemde talen aan te bieden en dit ook nadrukkelijk op uw website communiceert moet u er natuurlijk wel voor zorgen dat u kwaliteit kunt bieden. De medewerkers die de vragen afhandelen aan de telefoon of via e-mail of chat moeten de taal voldoende machtig zijn om vlot te communiceren. Het is dus niet de bedoeling dat de klantenservice een gesprek voert met Google Translate op hun beeldscherm. Dat gaat namelijk gegarandeerd fout en zal vlotte afhandeling van klachten en vragen zeker belemmeren.
Zorg voor vlotte begeleiding van uw bellers
E-mail in vreemde talen kunt u natuurlijk zelf naar de mailbox van de hiervoor aangewezen medewerker sturen. Als iemand belt die de voorkeur geeft aan een andere taal, zorg er dan voor dat deze persoon via bijvoorbeeld het keuzemenu direct goed wordt doorverwezen en meteen een medewerker te spreken krijgt die hem in de gewenste taal te woord kan staan. Het komt niet heel professioneel over als een beller pas na wat paniekerig geroezemoes op de achtergrond een Spaanstalige medewerker aan de lijn krijgt.