• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Nummer Klantenservice

Direct goed verbonden!

  • Blog
  • Contact
  • KPN
  • Ziggo

De klantenservice medewerker is soms net een sociaal werker

Home / Klantenservice artikelen / De klantenservice medewerker is soms net een sociaal werker

Iedere instantie maakt het mee: mensen die de klantenservice bellen met een heel andere reden dan een vraag of klacht over de producten of diensten van het desbetreffende bedrijf. De voornaamste reden is dat de beller een luisterend oor zoekt of zelfs een schreeuw om hulp wil uiten. De vraag is alleen: Hoe herkent een klantenservice medewerker dit soort contacten? Een klantenservice medewerker heeft immers geen HBO sociale dienstverlening gedaan in de meeste gevallen.

De klantenservice medewerker is soms net een sociaal werker

Wees alert als een klant vaker belt terwijl er geen directe noodzaak is

Als een klant met enige regelmaat contact zoekt zonder dat er echt iets aan de hand is, kan dit verschillende dingen betekenen. De klant kan gewoon eenzaam zijn. Een groeiende groep, vooral ouderen, is eenzaam en dan is een praatje aan de telefoon met een klantenservice medewerker soms de enige manier voor persoonlijk contact. Vooral de coronacrisis heeft dit pijnlijk duidelijk gemaakt. Als uw klantenservice zo iemand aan de telefoon krijgt is het belangrijk op te letten of er niet meer aan de hand is. Als het alleen om een praatje gaat is dat niet zo’n probleem, daar is meestal wel tijd voor. Als er meer zorgen zijn, is het vaak beter om instanties in te schakelen.

Wel of niet een instanatie inschakelen?

Privacy is een groot goed in Nederland. Maar wat nu als een medewerker van uw klantenservice het idee heeft dat een klant die hij sprak suïcidaal is? Als er vermoedens bestaan dat iemand van plan is zichzelf iets aan te doen of zelfs van het leven te beroven, is het altijd geoorloofd om dit te bespreken. U kunt hiervoor contact opnemen met de Stichting Zelfmoordpreventie, bereikbaar onder telefoonnummer 113. Als bedrijf beschikt u wellicht over contactgegevens en deze kunt u eventueel doorgeven aan bijvoorbeeld een huisarts. Deze moet dan wel tactvol te werk gaan met de benadering, want het is en blijft zo dat het delen van privacy gevoelige gegevens altijd onder druk staat.

Kan ik een klant verbieden om te bellen?

Als een klant regelmatig, bijvoorbeeld iedere dag, belt om even ‘gezellig te kletsen’ dan kunt u daar natuurlijk als bedrijf gerust paal en perk aan stellen. Er zijn immers andere klanten die in de wacht staan en graag geholpen willen worden omdat ze een vraag of probleem hebben. Als een klant echt vaak belt, dan kunt u bijvoorbeeld afspreken dat de telefoontjes beperkt blijven tot 1 of 2 keer per week, en dan het liefst op een moment dat het meestal rustig is. Zo kunt u toch uw ‘sociale verplichting’ nakomen en wordt de dienstverlening aan andere klanten er minder door belemmerd.

Lees Interacties

Primaire Sidebar

Telefoonnummer zoeken?

Recente Telefoonnummers

  • Post NL Bellen
  • PostNL Klantenservice
  • PostNL Bellen
  • Post NL Contact
  • Post NL Klantenservice

Categorieën

  • Amusementparken
  • Banken
  • Bouwmarkten
  • Cosmetica / verzorging
  • Elektronica
  • Energie
  • Eten&Drinken
  • Geen categorie
  • Hobby
  • Huisdieren
  • Internet provider
  • Luchtvaartmaatschappijen
  • Mode & kleding
  • Opleidingen
  • Organisaties / Verenigingen
  • Overheid
  • Reisbureau’s
  • Sport
  • Supermarkten
  • Telefoon
  • Televisie
  • Vervoer
  • Verzekeringen
  • Warenhuizen
  • Webhosting
  • Webshops
  • Wonen
  • Zorg

Recente artikelen

  • Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer
  • Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?
  • Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?
  • Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?
  • Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Gerelateerde artikelen

De beste tips voor de telefonist

De beste tips voor de telefonist

Het klinkt misschien als een open deur, maar het is erg belangrijk dat degene die aan de telefoon zit bij de klantenservice goed te verstaan is. Een mompelende telefoniste die haar zinnen maar half afmaakt is erg irritant. Als een beller steeds alleen maar “mom” of “ogenbl” hoort in plaats van “Een momentje/ogenblik alstublieft” dan […]

Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Bedrijven kiezen er om verschillende redenen voor om gesprekken van de klantenservice op te nemen. Dit mag, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Een particulier mag zonder kennisgeving vooraf een gesprek opnemen, maar bedrijven moeten dit altijd melden. De meeste bedrijven kiezen ervoor om hun inkomende gesprekken te laten beantwoorden door een automatische melding voordat […]

Hoe maakt u het weer goed met een boze klant?

Hoe maakt u het weer goed met een boze klant?

Het kan gebeuren dat een klant uw klantenservice belt en dat de situatie hopeloos uit de hand loopt. Zo kan er enorme ruzie ontstaan over een punt dat wellicht snel en gemakkelijk opgelost had kunnen worden. Soms kiest een medewerker de verkeerde aanpak en valt dat niet meer terug te draaien. De klant is woedend […]

Wat verwacht een klant van de klantenservice?

Wat verwacht een klant van de klantenservice?

Als een klant naar uw klantenservice belt, dan zijn de belangrijkste redenen een vraag of een klacht. De beller verwacht in veel gevallen direct een oplossing, maar dat is natuurlijk lang niet altijd mogelijk. Soms moet iets worden uitgezocht, soms moet er informatie elders worden opgevraagd om een goed antwoord op de vraag te kunnen […]

Bezuinigen op de klantenservice tijdens de coronacrisis

Bezuinigen op de klantenservice tijdens de coronacrisis

De coronapandemie heeft grote gevolgen voor veel ondernemers. Soms heeft u te maken met een gedwongen sluiting, soms met een sterk teruglopende omzet omdat klanten wegblijven ondanks dat uw bedrijf wel gewoon door draait. Hoe dan ook is de coronacrisis voor veel bedrijven een zware tijd. Ondanks dat de overheid bijspringt met steunmaatregelen kan dit […]

Welke wachtmuziek is geschikt voor mijn bellers?

Welke wachtmuziek is geschikt voor mijn bellers?

Als uw bedrijf een klantenservice heeft waarmee gebeld kan worden dan zal het ongetwijfeld voorkomen dat uw bellers even moeten wachten. Veel bedrijven bieden tijdens dit wachten muziek aan om naar te luisteren. Dit maakt het wachten vaak wat aangenamer en bovendien weet de klant dat hij nog steeds verbinding heeft met het bedrijf. Het […]

Footer

Klantenservice informatie van:

  • KPN klantenservice

Copyright © 2023 · nummerklantenservice.nl