Proactieve klantenservice

De klantenservice van uw bedrijf hoeft niet altijd afwachtend te zijn. Een proactieve houding van uw klantenservice kan potentiële afnemers converteren. In deze blogpost bespreken we hoe u proactief aan de slag kunt gaan met uw klantenservice.

Proactieve Klantenservice

Waarom proactieve klantenservice?

Zelfs als uw reguliere klantenservice zeer goed is, zijn er altijd mogelijkheden om deze uit te breiden en te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan de after sales van uw bedrijf. Veel klanten zijn tevreden, maar laten hun goede ervaring niet blijken. Bijkomend is, dat het een stuk eenvoudiger is om een tevreden klant te behouden in plaats van een nieuwe klant te ontvangen. Uw klantenservice kan daarom met een proactieve houding al snel zorgen voor meer sales of conversies. Bij een proactieve houdig is het essentieel dat u contact maakt met de potentiele klant, in plaats van het afwachten op een vraag van een klant.
Op deze manier toont u het initiatief, wat de klant zal waarderen. Verder kunt u leuke acties bedenken aan de hand van het kooppatroon van de klant. Indien u weet wat de aankoop van de klant was, kunt u bijvoorbeeld zeer gericht aanbiedingen sturen. Door deze actie laat u uw bedrijf weer zien aan de klant, waardoor er meer binding kan ontstaan tussen uw bedrijf en de klant.

Soorten proactieve klantenservice

In deze moderne tijd is het nagenoeg een vereiste om proactief uw klantenservice in te richten. Er is dan ook enorm veel te halen. Om u alvast een idee te geven bespreken wij hieronder twee manieren van proactieve klantenservice. Afhankelijk van de beschikbare klantgegevens, kunt u zelf kiezen welke methode het beste bij uw bedrijf past.
1. Mailing: een mailing is te allen tijde effectief. Echter, het gericht gebruiken van een mailing kan voor veel meer resultaat zorgen. Indien u een overzicht heeft van uw klantengegevens, is de eerste stap om deze te groeperen op de basis van het aangekochte product. Na het groeperen van de gegevens kunt u een gerichte mailing maken waarin u complementaire goederen aanbiedt. Een dergelijke mailing zal gegarandeerd veel conversies opleveren. Tevens kunt u in een algemene mailing naar al uw klanten de vraag stellen of zij hun aankoop willen beoordelen.
2. Telefonisch gesprek: levert uw bedrijf diensten, dan is telefonisch contact nog altijd de beste aanpak. Een telefonisch gesprek is namelijk een stuk persoonlijker. Net als bij de mailing kunt u hier ook complementaire producten/diensten aanbieden. Probeer het wel als een normaal gesprek te houden zonder dat u opdringerig overkomt. Salesmensen die via de telefoon bellen worden namelijk al snel als vervelend ervaren. En hier wilt u uw bedrijf vanzelfsprekend niet mee associëren
Hopelijk heeft deze blogpost u geholpen om een proactieve houding aan te nemen bij uw klantenservice. Ondanks dat u met een proactieve houding enorm veel winst kunt behalen, moet u ook denken aan het imago van uw bedrijf. Streef ernaar dat het imago positief blijft.

Plaats een reactie