De bereikbaarheid van een klantenservice

De groei van de klantenservice is niet onopgemerkt gegaan. Zo geven de websites en brochures van bedrijven al aan hoe de klantenservice eenvoudig en lang te bereiken is. In deze blogpost lichten wij toe waarom dit fenomeen zich voordoet, en welke manieren van klantenservice er zijn.

bereikbaarheid-van-klantenservice

De hele dag door klantenservice

Vooral op het gebied van bereikbaarheid, heeft klantenservice een grote slag geslagen. Bedrijven die met de tijd meegaan, beseffen dat klantenservice onmisbaar is in iedere organisatie en dat een eventuele uitbreiding noodzakelijk is. Recentelijk is een interessante trend te zien. Namelijk dat bedrijven andere openingstijden hebben of dat de klantenservice langer en eenvoudiger te bereiken is. Een goed voorbeeld is een kapperszaak. Indien een kapperszaak slechts open is op de reguliere dagelijkse werktijden van 08:30 tot 17:00, zal deze kapper relatief weinig klanten ontvangen. De meeste full time werkende zijn dan namelijk nog aan het werk. Opent de kapperszaak bijvoorbeeld op zaterdag of zondag, dan zijn er weer wel veel mogelijkheden voor de werkende om deze kapperszaak te bezoeken. Alhoewel dat wij hier een kapperszaak hebben gebruikt als voorbeeld, geldt dit voor veel meer bedrijven. Vooral bij service verlenende bedrijven is dit van toepassing. Indien u hier nog nooit over na heeft gedacht binnen uw bedrijf, is het allicht slim om dit eens te testen. De kans is groot dan mensen het kunnen waarderen en dat u meer klanten krijgt.

Klantenservice op een eenvoudige manier bereiken

De traditionele manier om een bedrijf te benaderen is via e-mail of via telefoon. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel meer opties om de klantenservice van een bedrijf te benaderen die sneller en waarschijnlijk ook effectiever zijn. Denk bijvoorbeeld aan een live chat op een website. Vaak zodra u een website bezoekt komt er ineens een pop-up waar u uw vraag in kunt stellen. Als de reactie dan al niet direct is, kunt u een reactie verwachten binnen enkele minuten. Dit middel is vanzelfsprekend ook zeer waardevol voor de bedrijven zelf, aangezien dit zorgt voor directe communicatie met potentiële afnemers. De medewerkers die de live chat beheren moeten dan ook een commerciële instelling hebben om het resultaat te maximaliseren. Verder is social media ook een must-have als bedrijf zijnde. Social media pagina’s zorgen niet alleen voor geloofwaardigheid, maar deze dienen ook als een belangrijk kanaal voor communicatie. Zo bieden bedrijven vaak de mogelijkheid om een bericht te versturen via een social media kanaal, zodat het bedrijf de klant direct kan helpen. Vooral omdat de dreiging van een slechte review op social media altijd aanwezig is, zullen bedrijven zorgen om de consument zo goed mogelijk te helpen.

Hopelijk kunt u met deze informatie uw bedrijf nog beter inrichten.

Plaats een reactie