• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Nummer Klantenservice

Direct goed verbonden!

  • Blog
  • Contact
  • KPN
  • Ziggo

Hoe kalmeert u een boze klant?

Home / Klantenservice artikelen / Hoe kalmeert u een boze klant?

Iedere klantenservice kent het fenomeen: U neemt de telefoon aan en de persoon aan de andere kant begint meteen te schelden en te schreeuwen, soms zelfs zonder zijn naam te noemen. Natuurlijk kunt u zonder wat te zeggen de verbinding verbreken, maar de kans dat de beller dan meteen weer belt en nu nog bozer is, is vrij groot. Hoe doorbreekt u de cirkel zonder dat u zich uit laat schelden? Hoe krijgt u de klant weer aan het praten in plaats van alleen maar tekeer gaan? Het kan wel en is het proberen waard.
Hoe kalmeert u een boze klant?

Blijf te allen tijde rustig

Het is erg belangrijk om rustig te blijven als een klant aan de telefoon tekeer gaat. Natuurlijk kunt u in zo’n geval de verbinding verbreken. U kunt rustig zeggen “Meneer, als u zo tekeer gaat kan ik u niet helpen. Als u niet stopt met schelden verbreek ik de verbinding”. Ook al praat u door de tierende klant heen, spreek deze zinnen rustig en duidelijk uit. Geef de klant vervolgens enkele seconden om uw boodschap tot zich door te laten dringen. Gaat hij door met schelden dan kunt u zonder verdere aankondiging de verbinding verbreken. Als de klant terugbelt en weer gaat schelden herhaalt u deze opmerking en verbreekt indien nodig opnieuw de verbinding. Als u geluk heeft beseft de klant uiteindelijk dat hij zo niet verder komt en wellicht kalmeert hij. Als dat gebeurt, ga dan niet in op het schelden maar vraag de klant wat nu precies het probleem is. Bied indien mogelijk een oplossing. Na afloop van het gesprek kunt u gerust de klant erop wijzen dat zijn manier van doen niet wordt gewaardeerd en dat u bij een volgend contact verwacht dat er bij een volgende gelegenheid op een normale en volwassen manier wordt gecommuniceerd.

Aangifte doen, wanneer wel en wanneer niet?

Als een beller ernstige beledigingen uit of bedreigingen dan is het zeker te overwegen om aangifte te doen. Als een klant een medewerker allerlei ziektes toewenst of de hoop uitspreekt dat de medewerker zichzelf doodrijdt, dan kan dit grote impact hebben op deze medewerker. Overleg in dit geval of het doen van aangifte een optie is. Als een beller bedreigingen uit aan het adres van het bedrijf of een medewerker (“Ik wacht je bij de poort op om vier uur en dan praten we verder”) dan is het altijd aan te raden om aangifte te doen. Geen enkele medewerker hoeft zich te laten bedreigen en iedereen moet met een veilig gevoel van en naar zijn werk kunnen gaan zonder het idee te hebben dat iemand hem iets wil aandoen.

Lees Interacties

Primaire Sidebar

Telefoonnummer zoeken?

Recente Telefoonnummers

  • Post NL Bellen
  • PostNL Klantenservice
  • PostNL Bellen
  • Post NL Contact
  • Post NL Klantenservice

Categorieën

  • Amusementparken
  • Banken
  • Bouwmarkten
  • Cosmetica / verzorging
  • Elektronica
  • Energie
  • Eten&Drinken
  • Geen categorie
  • Hobby
  • Huisdieren
  • Internet provider
  • Luchtvaartmaatschappijen
  • Mode & kleding
  • Opleidingen
  • Organisaties / Verenigingen
  • Overheid
  • Reisbureau’s
  • Sport
  • Supermarkten
  • Telefoon
  • Televisie
  • Vervoer
  • Verzekeringen
  • Warenhuizen
  • Webhosting
  • Webshops
  • Wonen
  • Zorg

Recente artikelen

  • Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer
  • Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?
  • Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?
  • Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?
  • Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Gerelateerde artikelen

Een man of een vrouw aan de telefoon bij de klantenservice?

Een man of een vrouw aan de telefoon bij de klantenservice?

Het mag geen verschil maken of een klant bij de klantenservice door een man of een vrouw te woord wordt gestaan. Bij het aannemen van medewerkers mag u immers geen onderscheid maken op basis van geslacht. Maar toch maakt het wel degelijk verschil of een klant bij het bellen naar de klantenservice een man of […]

Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer

Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer

Een chatbot is een prima aanvulling op persoonlijk contact met uw klanten. Via een chatbot kunnen simpele vragen worden beantwoord, waardoor uw klant niet aan de telefoon hoeft te wachten en u geen personeel hoeft in te zetten om deze klanten te woord te staan. Een chatbot kan vragen beantwoorden als “wat zijn de openingstijden […]

Hoe optimaliseer ik mijn klantenservice?

Hoe optimaliseer ik mijn klantenservice?

Als uw bedrijf een klantenservice heeft, en welk bedrijf heeft die nu niet, dan is het zaak om ervoor te zorgen dat de klantenservice optimaal bereikbaar is voor uw klanten. Dat wil niet zeggen dat u dag en nacht bereikbaar moet zijn. De meeste mensen hebben er wel begrip voor dat ze de klantenservice van […]

Een goede klantenservice begint met een goed voice respons systeem

Een goede klantenservice begint met een goed voice respons systeem

Veel mensen hebben een hekel aan een keuzemenu als ze de klantenservice van een bedrijf bellen. Maar als u dit systeem goed inricht kan het zeker helpen de binnenkomende telefoontjes goed te stroomlijnen. Het is dan ook belangrijk om hier goed over na te denken. Maak voordat u berichten gaat inspreken een schema van de […]

De klantenservice verplaatsen naar het buitenland

De klantenservice verplaatsen naar het buitenland

Het werven van medewerkers voor de klantenservice kan soms wel eens lastig zijn. Een redelijk grote groep mensen vindt dit werk niet echt leuk, omdat je regelmatig lastige mensen aan de telefoon krijgt en dat kan soms best lastig zijn. En dan is het natuurlijk ook nog zo dat mensen geschikt moeten zijn voor dit […]

Wat kunt u doen als uw klantenservice negatief in het nieuws komt?

Wat kunt u doen als uw klantenservice negatief in het nieuws komt?

Vandaag de dag is negatieve publiciteit over uw bedrijf soms in een minuut online gezet. Iedereen kan immers op sociale media een bericht plaatsen waarin ze hun gal spuwen over uw bedrijf of over uw klantenservice. Als u een dergelijk bericht tegenkomt op Facebook, Twitter of Instagram is he zaak om hier weloverwogen op te […]

Copyright © 2022 · nummerklantenservice.nl