• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Nummer Klantenservice

Direct goed verbonden!

  • Blog
  • Contact
  • KPN
  • Ziggo

De grootste klantenservice ergernis: Het wachtmuziekje

Home / Klantenservice artikelen / De grootste klantenservice ergernis: Het wachtmuziekje

Veel telefooncentrales hebben de mogelijkheid om een ‘wachtmuziekje’ af te spelen als een klant in de wacht staat bij drukte. Veel bedrijven denken hier niet echt over na en laten het aan de leverancier van de telefooncentrale over om hiervoor een nietszeggend deuntje uit te zoeken. Meestal iets klassieks, want daar zitten doorgaans geen auteursrechten op. Maar pas er wel mee op. Een wijsje kan enorm gaan irriteren, zeker als het steeds maar herhaald wordt. Een klant die toch al geïrriteerd is omdat hij moet wachten, zal er niet vrolijker van worden.

De grootste klantenservice ergernis: Het wachtmuziekje

Nuttig gebruik maken van de wachttijd

Als een klant moet wachten kunt u die tijd ook gebruiken om nuttige informatie te verstrekken. Zo kunt u de klant wijzen op de website, waar veel informatie te vinden is. Kan de klant ook online een afspraak maken bij de dierenarts of de kapper? Wijs hem er op tijdens het wachten. Als dit de reden van het telefoontje was zal de klant wellicht voor deze mogelijkheid kiezen. Spreek duidelijk en spreek vooral het webadres duidelijk uit. Moet de klant voor bepaalde zaken een ander telefoonnummer bellen? Noem dit nummer dan duidelijk en langzaam op en herhaal het nog een keer zodat de beller kan checken of hij het juist heeft genoteerd.

Verander de wachtmelodie regelmatig

Als u dan toch gebruik maakt van een ‘wachtmuziekje’, wissel dan eens af. Steeds weer “Für Elise” of “Strangers in the Night”, uitgevoerd door een stemmig vioolkwartet gaat uiteindelijk vervelen. Mensen die u vaak moeten bellen zullen blij verrast zijn als er een nieuwe melodie in hun oor klinkt terwijl ze op hun beurt wachten. Door goed na te denken over de af te spelen muziek tijdens het wachten kunt u de ergernis daarover een beetje wegnemen. Stem als dat kan de muziek af op uw doelgroep, dan bereikt u nog meer effect.

Laat het wachten nooit te lang duren

Juist als u gebruik maakt van muziek tijdens het wachten zal de klant in de gaten hebben dat het wachten lang duurt. Als hij hetzelfde deuntje al drie keer heeft gehoord beseft een beller des te meer dat hij al een kwartier in de wacht staat. Door verschillende melodieën te kiezen voorkomt u dit. Maar beter is het natuurlijk om de wachttijd te beperken door ervoor te zorgen dat uw klanten snel worden geholpen door uw klantenservice. Want hoe vrolijk en opbeurend uw wachtmuziek ook is, de klant luistert waarschijnlijk liever naar zijn eigen playlist of de radio.

Lees Interacties

Primaire Sidebar

Telefoonnummer zoeken?

Recente Telefoonnummers

  • Post NL Bellen
  • PostNL Klantenservice
  • PostNL Bellen
  • Post NL Contact
  • Post NL Klantenservice

Categorieën

  • Amusementparken
  • Banken
  • Bouwmarkten
  • Cosmetica / verzorging
  • Elektronica
  • Energie
  • Eten&Drinken
  • Geen categorie
  • Hobby
  • Huisdieren
  • Internet provider
  • Luchtvaartmaatschappijen
  • Mode & kleding
  • Opleidingen
  • Organisaties / Verenigingen
  • Overheid
  • Reisbureau’s
  • Sport
  • Supermarkten
  • Telefoon
  • Televisie
  • Vervoer
  • Verzekeringen
  • Warenhuizen
  • Webhosting
  • Webshops
  • Wonen
  • Zorg

Recente artikelen

  • Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer
  • Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?
  • Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?
  • Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?
  • Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Gerelateerde artikelen

Liever bellen of schrijven naar de klantenservice?

Liever bellen of schrijven naar de klantenservice?

Het is verstandig om uw klantenservice altijd op verschillende manieren aan te bieden. Er is immers een groep mensen die liever belt en ook een groep die liever een e-mail stuurt. Daar komen de laatste jaren nog twee belangrijke groepen bij. WhatsApp is een populaire manier om uw klanten te woord te staan. Daarnaast zijn […]

Eenduidig beleid bij de klantenservice

Eenduidig beleid bij de klantenservice

Het is erg belangrijk om bij de klantenservice een eenduidig beleid te hanteren. Natuurlijk kan een medewerker de vrijheid hebben om een klant op een bepaalde manier tegemoet te komen in een specifieke situatie. Maar als het beleid is dat bij een retour geen geld wordt teruggegeven dan moet het niet zo zijn dat de […]

Hoe kalmeert u een boze klant?

Hoe kalmeert u een boze klant?

Iedere klantenservice kent het fenomeen: U neemt de telefoon aan en de persoon aan de andere kant begint meteen te schelden en te schreeuwen, soms zelfs zonder zijn naam te noemen. Natuurlijk kunt u zonder wat te zeggen de verbinding verbreken, maar de kans dat de beller dan meteen weer belt en nu nog bozer […]

Wat moet er gebeuren als de klantenservice niet goed functioneert?

Wat moet er gebeuren als de klantenservice niet goed functioneert?

Het kan gebeuren dat u een wijziging doorvoert in de wijze waarop de klantenservice wordt afgehandeld en dat blijkt dat deze niet goed werkt. Stel dat u besluit om de klantenservice uit te besteden aan een extern bedrijf. Dit kan goed uitpakken, maar het kan ook gebeuren dat het binnen een paar weken klachten regent. […]

Mag een medewerker van de telefonische klantenservice een accent hebben?

Mag een medewerker van de telefonische klantenservice een accent hebben?

In Nederland worden verschillende dialecten gesproken. Van Gronings tot Zeeuws en van Twents tot Limburgs. Als je als medewerker van de klantenservice aan de telefoon zit is het natuurlijk wel belangrijk dat iedereen je goed kan verstaan. Daarom is het aan te raden bij de werving van personeel uw keuze te laten vallen op medewerkers […]

Hoe houd ik mijn klanten binnenboord als ze willen opzeggen?

Hoe houd ik mijn klanten binnenboord als ze willen opzeggen?

Klanten lijken vandaag de dag een stuk minder trouw dan vroeger. Was iemand vroeger klant bij een energiemaatschappij dan bleef hij dat vaak jaren. Vandaag de dag heeft vrijwel iedereen internet en wordt voortdurend geprikkeld om te zoeken naar de goedkoopste aanbieder en direct online over te stappen. Dat wordt vaak ook nog heel makkelijk […]

Footer

Klantenservice informatie van:

  • KPN klantenservice

Copyright © 2023 · nummerklantenservice.nl