De coronapandemie heeft grote gevolgen voor veel ondernemers. Soms heeft u te maken met een gedwongen sluiting, soms met een sterk teruglopende omzet omdat klanten wegblijven ondanks dat uw bedrijf wel gewoon door draait. Hoe dan ook is de coronacrisis voor veel bedrijven een zware tijd. Ondanks dat de overheid bijspringt met steunmaatregelen kan dit tot gevolg hebben dat u bezuinigingsmaatregelen moet nemen om te overleven. Bezuinigen op de klantenservice kan dan een optie zijn.
Beperking van de openingstijden van de klantenservice
U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de klantenservice beperkt te openen. Bent u normaal gesproken 6 dagen per week bereikbaar en ook in de avonduren dan kunt u besluiten om uw klantenservice bijvoorbeeld op zaterdag te sluiten en de bereikbaarheid in de avonduren te beperken. Veel mensen werken momenteel thuis en dat kan wat gemakkelijker worden gecombineerd met bijvoorbeeld online winkelen en dus ook informatie vragen over producten bij bedrijven via de klantenservice. Hierdoor zult u merken dat u overdag meer telefoontjes of berichten via de mail of de online chat krijgt.
Zorg dat de kwaliteit van uw klantenservice op peil blijft
Als u moet bezuinigen op de beschikbaarheid van de klantenservice dan is het belangrijk dat u de kwaliteit zoveel mogelijk probeert te waarborgen. Zeker als er tot nu geen of weinig klachten zijn over uw klantenservice is het natuurlijk zonde om dat zomaar weg te gooien. Let er dus altijd op dat uw bereikbaarheid en service op een aanvaardbaar niveau blijven ondanks dat u wellicht e maken heeft met de gevolgen van de coronamaatregelen. Soms kan het helpen om juist nu speciale acties met korting of een ander aantrekkelijk aanbod te doen aan uw klanten om ze op die manier betrokken te houden bij uw bedrijf.
Schaal de klantenservice tijdig weer op
Probeer als ondernemer altijd vooruit te kijken. Als u het idee heeft dat uw bedrijf op een bepaald moment weer meer omzet zal draaien, bijvoorbeeld door het terugdraaien van beperkende maatregelen als gevolg van de corona pandemie, dan is het belangrijk om hier tijdig op in te spelen. Het zou immers zonde zijn als uw wellness centrum weer open mag en u kunt geen boekingen noteren omdat de medewerkers van de telefonische klantenservice met lang verlof zijn gestuurd. Houd de actualiteit dan ook goed in de gaten zodat u geen kansen voor uw bedrijf laat liggen.