Klachtenafhandeling van ongewenste telefoontjes

Het Bel-me-niet register is er niet voor niets. Hierin staan telefoonnummers van mensen die niet willen worden lastiggevallen met telefonische verkoop. Het begrip “telefonische verkoop” gaat verder dan het simpelweg aanbieden van een product. Ook als u iemand een abonnement wilt aanbieden of donateur wilt maken van een goed doel mag u in principe niet bellen naar een nummer dat in het register staat. Dit mag alleen als er sprake is van een ‘warm contact’. Een klant van uw bedrijf die u een bijzonder aanbod wilt doen mag in principe gebeld worden. Maar ook in dat geval kan de klant verzoeken om niet meer te bellen.

Klachtenafhandeling van ongewenste telefoontjes

Respecteer de wens van de klager

Wanneer iemand klaagt dat hij door uw bedrijf is gebeld terwijl is aangegeven dat hierop geen prijs wordt gesteld, neem deze klacht dan serieus. Reageer adequaat door direct excuses aan te bieden. Uiteraard doet u de toezegging de fout te herstellen en dat uw bedrijf deze persoon niet meer zal lastigvallen met ongewenste telefoontjes. Regel dit meteen, zodat uw ijverige callcenter medewerkers dit nummer ook echt niet meer bellen. Er zijn gevallen bekend van mensen die klagen en vervolgens de dagen daarna nog verschillende keren worden gebeld door hetzelfde bedrijf. Daar maakt u echt geen vrienden mee.

Voorkom klachten bij de ACM

Als u zich niet houdt aan het Bel-Me-Niet register dan loopt u het risico dat de gebelde persoon een klacht over uw bedrijf indient bij de Autoriteit Consument en Markt. En dat moet u niet willen. Ten eerste is het geen reclame en ten tweede loopt u het risico een boete te krijgen als er meerdere klachten over uw bedrijf binnenkomen bij de ACM. Het Bel-Me-Niet register is er niet voor niets en u moet zich daar gewoon aan houden.

Uw telefoonnummer op het internet

Realiseer u dat als er veel mensen geïrriteerd zijn over telefoontjes van uw bedrijf, dat u het risico loopt dat uw telefoonnummer te vinden is via Google. En dan niet om naar uw bedrijf te verwijzen maar als link naar een pagina waar klachten over ongewenste telefoontjes kunnen worden gemeld. Als uw bedrijf hier vermeld staat is dat zeer ongunstig voor uw bedrijfsresultaat. Conclusie: Houd u aan het register van Bel-Me-Niet telefoonnummers. Bel alleen mensen die hier geen bezwaar tegen hebben. En respecteer dat een deel van uw potentiële marktaandeel liever niet telefonisch wil worden benaderd. Er zijn nog genoeg andere manieren.

Plaats een reactie