• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Nummer Klantenservice

Direct goed verbonden!

  • Blog
  • Contact
  • KPN
  • Ziggo

De sociale functie van de klantenservice

Home / Klantenservice artikelen / De sociale functie van de klantenservice

Medewerkers van de klantenservice hebben vaak ongewild een sociale functie. Er zijn mensen die de klantenservice bellen, niet omdat ze specifiek een vraag of probleem hebben met het desbetreffende bedrijf, maar omdat ze eenzaam zijn of aandacht willen vragen voor een probleem waar ze mee te maken hebben. Het is belangrijk om als medewerker van een klantenservice dit soort signalen te kunnen oppikken. Als iemand belt en aangeeft eenzaam te zijn of met huiselijk geweld te maken te hebben dan is het belangrijk om indien mogelijk hulp te bieden. Natuurlijk hoeft de medewerker van uw klantenservice dit niet zelf te doen, hier kunnen instanties voor worden ingeschakeld.

De sociale functie van de klantenservice

Pas op met de privacy van een bellende klant

Wanneer een klantenservice medewerker meent dat een klant hulp nodig heeft, dan kunt u natuurlijk niet zomaar instanties inschakelen en deze met de klant in contact laten komen. Dit is een ernstige schending van de privacy. Dit kunt u alleen doen als er sprake is van een noodsituatie. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer iemand aangeeft sterk te overwegen om een einde aan zijn leven te maken of bijvoorbeeld minderjarige kinderen in het huishouden iets aan te willen doen. In dit soort gevallen kunt u het beste de politie inschakelen, zij kunnen dan op het adres gaan kijken en eventueel hulp inschakelen.

De klantenservice als social talk

Sommige klanten gebruiken de klantenservice voor een gezellig praatje. Als daar tijd voor is dan is dat natuurlijk geen probleem. Het is voor een medewerker klantenservice die de hele dag gesprekken afhandelt ook wel eens fijn om het over wat anders te hebben dan de producten die het bedrijf verkoopt. Geef uw klantenservice medewerkers hier dan ook de ruimte voor, mits het het werk natuurlijk niet te veel belemmert. Het moet niet zo zijn dat de wachtrij opstroopt omdat een klantenservice medewerker een beller een half uur aan de lijn heeft, terwijl de vraag of de klacht al in 10 minuten was opgelost.

Zorg voor ondersteuning van medewerkers bij heftige telefoontjes

Klantenservice medewerkers zijn natuurlijk geen maatschappelijk werkers. Van hen mag dan ook in principe niet worden verwacht dat ze goed om kunnen gaan met sociaal-maatschappelijke problemen. Als een klantenservice medewerker in uw bedrijf iets heftigs meemaakt met een klant dan is het dan ook belangrijk dat er goede opvang wordt geregeld. Doe een debriefing met de medewerker zodat deze zijn verhaal kwijt kan. Bij zeer ingrijpende gebeurtenissen kan meer hulp nodig zijn. De vinger aan de pols houden is dan erg belangrijk.

Lees Interacties

Primaire Sidebar

Telefoonnummer zoeken?

Recente Telefoonnummers

  • Post NL Bellen
  • PostNL Klantenservice
  • PostNL Bellen
  • Post NL Contact
  • Post NL Klantenservice

Categorieën

  • Amusementparken
  • Banken
  • Bouwmarkten
  • Cosmetica / verzorging
  • Elektronica
  • Energie
  • Eten&Drinken
  • Geen categorie
  • Hobby
  • Huisdieren
  • Internet provider
  • Luchtvaartmaatschappijen
  • Mode & kleding
  • Opleidingen
  • Organisaties / Verenigingen
  • Overheid
  • Reisbureau’s
  • Sport
  • Supermarkten
  • Telefoon
  • Televisie
  • Vervoer
  • Verzekeringen
  • Warenhuizen
  • Webhosting
  • Webshops
  • Wonen
  • Zorg

Recente artikelen

  • Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer
  • Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?
  • Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?
  • Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?
  • Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Gerelateerde artikelen

Hoe maakt u het weer goed met een boze klant?

Hoe maakt u het weer goed met een boze klant?

Het kan gebeuren dat een klant uw klantenservice belt en dat de situatie hopeloos uit de hand loopt. Zo kan er enorme ruzie ontstaan over een punt dat wellicht snel en gemakkelijk opgelost had kunnen worden. Soms kiest een medewerker de verkeerde aanpak en valt dat niet meer terug te draaien. De klant is woedend […]

Eenduidig beleid bij de klantenservice

Eenduidig beleid bij de klantenservice

Het is erg belangrijk om bij de klantenservice een eenduidig beleid te hanteren. Natuurlijk kan een medewerker de vrijheid hebben om een klant op een bepaalde manier tegemoet te komen in een specifieke situatie. Maar als het beleid is dat bij een retour geen geld wordt teruggegeven dan moet het niet zo zijn dat de […]

Hoe belangrijk zijn reviews voor een online bedrijf?

Hoe belangrijk zijn reviews voor een online bedrijf?

Online reviews kunnen uw bedrijf maken en breken. En het vervelende is dat u er niet veel aan kunt doen als er negatieve reviews worden geplaatst die niet terecht zijn. Natuurlijk kunt u ze verwijderen als ze op uw eigen website worden gepost. Staan ze op een reviewsite zoals Trustpilot dan is het lastiger om […]

Wat doet uw klantenservice naar aanleiding van het Corona virus?

Wat doet uw klantenservice naar aanleiding van het Corona virus?

De uitbraak van het Corona virus eind 2019 en zijn oversteek naar Europa in februari heeft nogal wat  teweeg gebracht. Veel bedrijven maken zich zorgen. Niet alleen over hun omzet die daalt, maar ook over de inzetbaarheid van personeel. Want als u nu een grote klantenservice heeft met tientallen lijnen, hoe moet die draaiend worden […]

Wat kunt u doen als uw klantenservice een storing heeft?

Wat kunt u doen als uw klantenservice een storing heeft?

Heeft u een telefonische klantenservice dan kan het gebeuren dat u vanwege een storing tijdelijk niet bereikbaar bent. Als uw provider problemen heeft waardoor uw telefooncentrale ‘plat’ ligt, dan kunt u er natuurlijk niets aan doen dat uw klanten u niet kunnen bereiken. Zet in zo’n geval zo snel mogelijk een bericht op uw website […]

Hoe belangrijk is een goede klantenservice?

Hoe belangrijk is een goede klantenservice?

Als u uw klanten een warm hart toedraagt, en waarom zou u dat niet doen, is het belangrijk om een goede klantenservice te bieden aan uw klanten. Hoe u deze inricht is sterk afhankelijk van de aard van uw bedrijf. Soms is het belangrijk dat u ruime openingstijden heeft, maar in andere gevallen kunt u […]

Footer

Klantenservice informatie van:

  • KPN klantenservice

Copyright © 2023 · nummerklantenservice.nl