• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Nummer Klantenservice

Direct goed verbonden!

  • Blog
  • Contact
  • KPN
  • Ziggo

De sociale functie van de klantenservice

Home / Klantenservice artikelen / De sociale functie van de klantenservice

Medewerkers van de klantenservice hebben vaak ongewild een sociale functie. Er zijn mensen die de klantenservice bellen, niet omdat ze specifiek een vraag of probleem hebben met het desbetreffende bedrijf, maar omdat ze eenzaam zijn of aandacht willen vragen voor een probleem waar ze mee te maken hebben. Het is belangrijk om als medewerker van een klantenservice dit soort signalen te kunnen oppikken. Als iemand belt en aangeeft eenzaam te zijn of met huiselijk geweld te maken te hebben dan is het belangrijk om indien mogelijk hulp te bieden. Natuurlijk hoeft de medewerker van uw klantenservice dit niet zelf te doen, hier kunnen instanties voor worden ingeschakeld.

De sociale functie van de klantenservice

Pas op met de privacy van een bellende klant

Wanneer een klantenservice medewerker meent dat een klant hulp nodig heeft, dan kunt u natuurlijk niet zomaar instanties inschakelen en deze met de klant in contact laten komen. Dit is een ernstige schending van de privacy. Dit kunt u alleen doen als er sprake is van een noodsituatie. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer iemand aangeeft sterk te overwegen om een einde aan zijn leven te maken of bijvoorbeeld minderjarige kinderen in het huishouden iets aan te willen doen. In dit soort gevallen kunt u het beste de politie inschakelen, zij kunnen dan op het adres gaan kijken en eventueel hulp inschakelen.

De klantenservice als social talk

Sommige klanten gebruiken de klantenservice voor een gezellig praatje. Als daar tijd voor is dan is dat natuurlijk geen probleem. Het is voor een medewerker klantenservice die de hele dag gesprekken afhandelt ook wel eens fijn om het over wat anders te hebben dan de producten die het bedrijf verkoopt. Geef uw klantenservice medewerkers hier dan ook de ruimte voor, mits het het werk natuurlijk niet te veel belemmert. Het moet niet zo zijn dat de wachtrij opstroopt omdat een klantenservice medewerker een beller een half uur aan de lijn heeft, terwijl de vraag of de klacht al in 10 minuten was opgelost.

Zorg voor ondersteuning van medewerkers bij heftige telefoontjes

Klantenservice medewerkers zijn natuurlijk geen maatschappelijk werkers. Van hen mag dan ook in principe niet worden verwacht dat ze goed om kunnen gaan met sociaal-maatschappelijke problemen. Als een klantenservice medewerker in uw bedrijf iets heftigs meemaakt met een klant dan is het dan ook belangrijk dat er goede opvang wordt geregeld. Doe een debriefing met de medewerker zodat deze zijn verhaal kwijt kan. Bij zeer ingrijpende gebeurtenissen kan meer hulp nodig zijn. De vinger aan de pols houden is dan erg belangrijk.

Lees Interacties

Primaire Sidebar

Telefoonnummer zoeken?

Recente Telefoonnummers

  • Post NL Bellen
  • PostNL Klantenservice
  • PostNL Bellen
  • Post NL Contact
  • Post NL Klantenservice

Categorieën

  • Amusementparken
  • Banken
  • Bouwmarkten
  • Cosmetica / verzorging
  • Elektronica
  • Energie
  • Eten&Drinken
  • Geen categorie
  • Hobby
  • Huisdieren
  • Internet provider
  • Luchtvaartmaatschappijen
  • Mode & kleding
  • Opleidingen
  • Organisaties / Verenigingen
  • Overheid
  • Reisbureau’s
  • Sport
  • Supermarkten
  • Telefoon
  • Televisie
  • Vervoer
  • Verzekeringen
  • Warenhuizen
  • Webhosting
  • Webshops
  • Wonen
  • Zorg

Recente artikelen

  • Chatbots voor bedrijven worden steeds slimmer
  • Aan welke voorwaarden voldoet een goede telefoonstem?
  • Is iedereen geschikt als medewerker klantenservice?
  • Welke eigenschappen heeft een goede chatbot?
  • Telefoongesprekken opnemen, dit zijn de regels

Gerelateerde artikelen

Klantenservice via de live chat

Klantenservice via de live chat

Steeds meer bedrijven bieden op hun website de mogelijkheid om via live chat contact te hebben met de klantenservice. Reuze handig natuurlijk als een klant bezig is met een bestelling en een vraag heeft over een product of over het bestelproces. Onderzoek toont aan dat als een bedrijf de mogelijkheid heeft om via live chat […]

Kan een bedrijf nog zonder klantenservice?

Kan een bedrijf nog zonder klantenservice?

Eigenlijk heeft vrijwel ieder bedrijf dat landelijk bekend is een klantenservice. Zeker in deze tijd waarin mensen op verschillende manieren willen kunnen communiceren is het belangrijk om goed bereikbaar te zijn, het liefst op verschillende manieren. Een klantenservice hebben is dan ook erg belangrijk. Als u als bedrijf niet bereikbaar bent als klanten vragen of […]

Zo voorkomt u escalatie van een gesprek met een boze klant bij de klantenservice

Zo voorkomt u escalatie van een gesprek met een boze klant bij de klantenservice

Het overkomt bijna ieder bedrijf met enige regelmaat: Er belt een klant naar de klantenservice en de klant is boos. De klant is zo boos, dat er al direct nauwelijks een normaal gesprek met hem is te voeren. Zodra hij een medeweker aan de lijn heeft barst de beller los en begint soms een heel […]

Hoe maakt u het weer goed met een boze klant?

Hoe maakt u het weer goed met een boze klant?

Het kan gebeuren dat een klant uw klantenservice belt en dat de situatie hopeloos uit de hand loopt. Zo kan er enorme ruzie ontstaan over een punt dat wellicht snel en gemakkelijk opgelost had kunnen worden. Soms kiest een medewerker de verkeerde aanpak en valt dat niet meer terug te draaien. De klant is woedend […]

De grootste klantenservice ergernis: Het wachtmuziekje

De grootste klantenservice ergernis: Het wachtmuziekje

Veel telefooncentrales hebben de mogelijkheid om een ‘wachtmuziekje’ af te spelen als een klant in de wacht staat bij drukte. Veel bedrijven denken hier niet echt over na en laten het aan de leverancier van de telefooncentrale over om hiervoor een nietszeggend deuntje uit te zoeken. Meestal iets klassieks, want daar zitten doorgaans geen auteursrechten […]

De beste tips voor de telefonist

De beste tips voor de telefonist

Het klinkt misschien als een open deur, maar het is erg belangrijk dat degene die aan de telefoon zit bij de klantenservice goed te verstaan is. Een mompelende telefoniste die haar zinnen maar half afmaakt is erg irritant. Als een beller steeds alleen maar “mom” of “ogenbl” hoort in plaats van “Een momentje/ogenblik alstublieft” dan […]

Copyright © 2022 · nummerklantenservice.nl