De uitbraak van het Corona virus eind 2019 en zijn oversteek naar Europa in februari heeft nogal wat teweeg gebracht. Veel bedrijven maken zich zorgen. Niet alleen over hun omzet die daalt, maar ook over de inzetbaarheid van personeel. Want als u nu een grote klantenservice heeft met tientallen lijnen, hoe moet die draaiend worden gehouden als het virus ook uw bedrijf treft? Er zijn voorspellingen die er vanuit gaan dat minstens 60% van de bevolking in Europa besmet zal raken met het virus. Bent u voorbereid op Corona als het uw onderneming treft?
Sommige bedrijven nemen voorzorgsmaatregelen
Het nadeel van klantenservice medewerkers is natuurlijk dat ze over het algemeen lastig thuis kunnen werken als ze aan de telefoon moeten werken. Maar u kunt natuurlijk wel mensen thuis laten werken die klantcontact hebben via bijvoorbeeld een online chat van uw bedrijf of via sociale media. Vrijwel iedereen heeft thuis internet en moet dus met een beetje goede wil thuis kunnen werken, eventueel met een laptop van de zaak. Zo kunnen mensen die mogelijk risico lopen op besmetting, zoals na contact met een besmet persoon, door blijven werken zolang ze niet ziek worden. Bijkomend voordeel is dat tot op dat moment gezonde mensen een kleinere kans lopen op een besmetting.
Goede hygiëne is ook belangrijk bij telefoongebruik
Schoonmaakpersoneel krijgt vaak als expliciete taak het dagelijks reinigen van de hoorn van telefoons. Als er een virus als Corona rondwaart is extra alertheid wel aan te bevelen. Een telefoon is immers een bron van besmettingsgevaar. Het is dus zeker niet overdreven om de telefoonhoorn of de koptelefoon en microfoon van een headset te ontsmetten als er een wisseling van de wacht plaatsvindt. Dit is overigens ook aan te raden als er geen verhoogd risico is op besmetting met het één of andere virus.
Wat als er veel ziekmeldingen komen?
Heeft u de pech dat uw bedrijf wordt getroffen door Corona of een andere reden voor plotseling hoog ziekteverzuim dan zijn er verschillende maatregelen die u kunt nemen. U kunt bepaalde opties voor contact met de klantenservice tijdelijk uitschakelen. Denk aan WhatsApp of een online chat. Als u onvoldoende bezetting aan de telefoon heeft waardoor wachttijden kunnen oplopen, of als u als gevolg van het virus meer vragen krijgt, denk hierbij aan de reisbranche, zet hierover dan een aankondiging op uw call response systeem. Bellers weten dan bij voorbaat dat het langer kan duren voordat ze te woord worden gestaan.