De feestdagen worden steeds minder ‘heilig’ als het gaat om een vrije dag. De horeca was altijd al open en draait juist deze dagen een top omzet. Maar nu gaan ook steeds meer winkels overstag. Klanten vinden het niet meer van deze tijd dat ze op Eerste Kerstdag of Hemelvaartsdag geen boodschappen kunnen doen. Het heeft ongetwijfeld ook te maken met de veranderende samenleving. Steeds minder mensen vieren de Christelijke feestdagen als zodanig en vinden het niet erg om te moeten werken. Dus de vraag komt steeds vaker boven: Moet mijn klantenservice ook bereikbaar zijn tijdens de feestdagen?
De branche speelt een doorslaggevende rol
De branche waarbinnen u werkzaam bent speelt natuurlijk een belangrijke rol. Als u zich de vraag stelt of u met Kerst of op Koningsdag open wilt zijn en bereikbaar voor uw klanten dan maakt het wel degelijk uit of uw branche daartoe aanleiding geeft. De kledingwinkel openen op Eerste Kerstdag zal weinig animo tot kopen geven. Maar als u een bakkerij heeft zal er zeker wel klandizie zijn. Datzelfde geldt voor de klantenservice. Als op Eerste Paasdag de ontvanger voor digitale televisie uitvalt zal uw klant het zeker waarderen als hij de klantenservice kan bellen. Als iemand een artikel van een online kledingwinkel wil retourneren dan zal een dagje moeten wachten waarschijnlijk geen probleem zijn.
Wees duidelijk in de communicatie
Als u een telefonische klantenservice heeft is het wel zo netjes om te melden dat de dienst wegens een feestdag gesloten is. Zet deze tekst dus op uw automatische telefoonbeantwoording. Meld ook even wanneer u weer bereikbaar bent. Zo weten klanten wanneer ze wel kunnen bellen met hun klacht. Vooral als een feestdag zodanig valt dat veel bedrijven er een ‘brugdag’ aan vast plakken is dit belangrijk. Het mag voor u logisch zijn dat u op maandag 24 december ook gesloten bent, maar lang niet iedereen trekt automatisch die conclusie.
Wees niet bang om niet bereikbaar te zijn
Steeds meer bedrijven vinden dat ze zo ongeveer zeven dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar moeten zijn. Maar dat is helemaal niet nodig. Als u duidelijk communiceert over de openingstijden van de klantenservice en die zijn op zich ruim genoeg dan hoeft u zich daar heus niet voor te verontschuldigen. Ook voor de klant geldt dat geduld soms een schone zaak is en dat een vraag of probleem meestal echt niet zo dringend is dat het niet een dagje kan wachten.