Mag een medewerker van de telefonische klantenservice een accent hebben?

In Nederland worden verschillende dialecten gesproken. Van Gronings tot Zeeuws en van Twents tot Limburgs. Als je als medewerker van de klantenservice aan de telefoon zit is het natuurlijk wel belangrijk dat iedereen je goed kan verstaan. Daarom is het aan te raden bij de werving van personeel uw keuze te laten vallen op medewerkers die in ieder geval in staat zijn om Algemeen Beschaafd Nederlands te spreken als dat nodig is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen dialect mag worden gesproken. Als de beller uit de regio komt is dat geen bezwaar.

Mag een medewerker van de telefonische klantenservice een accent hebben?

Een accent kan voor herkenbaarheid zorgen

Heeft u een lokaal bedrijf dan kan het voor bellers uit de regio heel herkenbaar zijn als de medewerker die ze te woord staat een dialect spreekt. Het kan in dat opzicht zelfs een voordeel zijn als u uw personeel in de regio werft. Maar als het om een landelijk bedrijf gaat dan is het natuurlijk not done dat de telefoon wordt aangenomen door iemand die overduidelijk een dialect spreekt. Misschien klinkt het als discriminatie, maar u mag als werkgever gewoon stellen dat een medewerker aan de telefonische klantenservice goed en correct Nederlands spreekt.

Kan iemand met een migratie achtergrond werken bij de telefonische klantenservice?

Uiteraard kan iemand met een migratieachtergrond of iemand die na adoptie in Nederland kwam wonen bij de klantenservice aan de slag. Dit kan zelfs een voordeel hebben. Iemand die een andere taal dan het Nederlands als moedertaal heeft kan klanten die anderstalig zijn te woord staan in de eigen taal. Hierbij moet natuurlijk wel ervoor worden gewaakt dat voor de werkgever nog duidelijk is waar het gesprek over gaat, bijvoorbeeld als gesprekken voor evaluatie worden opgenomen. Een klant in het Turks, Arabisch of Spaans te woord staan is heel klantvriendelijk, maar de klant moet wel beseffen dat hij met een Nederlands bedrijf belt en dat de voertaal daar in principe Nederlands is.

Maak gebruik van de talenten van uw klantenservice medewerkers

Wees niet bang om iemand die streektaal spreekt aan de telefoon te zetten voor de klantenservice. Het kan een mooie kans zijn om in bepaalde situaties de kou uit de lucht te halen en ervoor te zorgen dat een probleem snel opgelost kan worden en daardoor niet escaleert. Door verschillende mensen in te zetten bij de klantenservice kunt u er bovendien voor zorgen dat klanten zich sneller op hun gemak voelen als ze de klantenservice bellen. Voor sommigen is dit een drempel waar overheen gestapt moet worden.

Plaats een reactie